Pengaruh Bimbingan Konseling Rational Emotive Behavior Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 35 Sinjai

  • Suriyati Suriyati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Sry Wahyuni Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Harmilawati Harmilawati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Muh. Anis Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Suriati Suriati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Mulkiyan Mulkiyan Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Riska Riska Universitas Islam Ahmad Dahlan
Keywords: Guidance, REBT Counseling, Motivation, Learning.

Abstract

This study aims to determine: the effect of the application of REBT counseling guidance on the learning motivation of students of SMP Negeri 35 Sinjai. This study is a quantitative study using the ex post facto method. The population of this study was all students in class VII.2 of SMP Negeri 35 Sinjai as many as 23 people consisting of 10 males and 13 females. The data collection techniques were questionnaires and documentation. The data analysis technique was quantitative research using statistical methods. The results of the study on the questionnaire sheet showed that the application of REBT counseling guidance had an effect of 32.7% on students' learning motivation. The results showed that Thitung counseling REBT 3.193> Ttable student learning motivation 2.085 and the significance value or probability was 0.004 <0.05, this means that Ha is accepted and H0 is rejected. Based on the description above, it shows that the implementation of REBT counseling guidance has an effect on the learning motivation of students at SMP Negeri 35 Sinjai.

References

Bakti, C. P., & Safitri, N. E. (2017). Peran bimbingan dan konseling untuk menghadapi generasi Z dalam perspektif bimbingan dan konseling perkembangan. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1). http://jurnal.umk.ac.id/index.php/gusjigang/article/view/1602
Basri, A. S. H., Mlusyryfin, Z., Anwar, M. K., & Khairunh, H. (2019). Pengembangan Model Keilmuan Bimbingan dan Konseling Islam Melalui Jurnal Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam. PENGEMBANGAN MODEL KEILMUAN BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM MELALUI JURNAL HISBAH: JURNAL BIMBINGAN KONSELING DAN DAKWAH ISLAM, 2(2), 136–158.
Christalisana, C. (2018). Pengaruh Pengalaman Dan Karakter Sumber Daya Manusia Konsultan Manajemen Konstruksi Terhadap Kualitas Pekerjaan Pada Proyek Di Kabupaten Pandeglang. Fondasi: Jurnal Teknik Sipil, 7(1).
Fanni Lestia Furi. (2019). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 07 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019” (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Ed.).
Hapsyah, D. R., Handayani, R., Marjo, H. K., & Hanim, W. (2019). Bimbingan Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Theraphy (Rebt) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 2(1), 23–33.
Hariyanti, D. D. (2013). Penerapan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII G SMP Yayasan Pendidikan 17 Surabaya. Jurnal Bk Unesa, 4(1). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/6800
I Gusti Agung Ngurah Trisna Jayantika. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Edpuzzle Pada Pembelajaran Matematika. Emasains.
Ifdil, I., & Ardi, Z. (2013). Konseling online sebagai salah satu bentuk pelayanan e-konseling. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1(1), 15–22.
Komalasari, E., Fitriani, W., & Nisa, F. (2022). Perilaku Pengasuhan Orang Tua Di Era Digital (Penelitian Ex Post Facto pada Orang Tua Di Sumatera Barat). Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 106–113.
Laras Melinda Yanti dan Salsabila Maharani Saputra. (2018). Penerapan Pendekatan REBT (Rational Emotive Behavior Therapy) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Fokus, Vol 1(Nomor 18).
Suriyati. (2019). Islam dan Ilmu Pengetahuan. 11 No 1.
Suriyati, S., Mytra, P., Nur, M. J., & Wahdania, W. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Menggunakan Alat Peraga Pada Materi Pelajaran PAI di SMP Negeri 35 Sinjai. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam, 4(02), 77–83.
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., Oktarima, Y., & Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. International Education Conference (IEC) FITK, 1(1), 112–117. https://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/iec/article/view/772
Published
2024-10-29
How to Cite
Suriyati, S., Wahyuni, S., Harmilawati, H., Anis, M., Suriati, S., Mulkiyan, M., & Riska, R. (2024). Pengaruh Bimbingan Konseling Rational Emotive Behavior Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 35 Sinjai. Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 10(02), 66-78. https://doi.org/10.47435/mimbar.v10i02.3148

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>