SOLUSI PROBLEMATIKA MAHASISWI PRODI KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM SEKOLAH TINGGI ILMU BAHASA ARAB AR RAAYAH DALAM MENYELESAIKAN SKRIPSI

  • Tatang Hidayat Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar Raayah, Sukabumi, Indonesia
  • Faddilatur Rahmi Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar Raayah, Sukabumi
  • Istianah Istianah UIN Raden Mas Said Surakarta

Abstract

It is motivated by complaints from several KPI STIBA Ar Raayah study program students during the thesis completion process, and the cause of the delay of KPI students in completing the thesis. The purpose of this study is to analyze the solution to the problems of Islamic communication and broadcasting study program students of the Ar Raayah College of Arabic Language in Completing Thesis. In examining this problem, researchers used qualitative methods by conducting face-to-face interviews with several eighth semester students.  Based on the results of the research, the problems of writing a thesis that occur come from the campus and also from the students themselves, the solution is to submit some suggestions and input to the campus, for students who experience obstacles from themselves can ask for help or motivation from friends and family.

 

References

Al Qur’an Al Karim

Abdussalam, A., & Hidayat, T. (2022). Paradigma Pembelajaran Iqra Dalam Membangun Karakter Bangsa. Civilization Research: Journal Of Islamic Studies, 1(2), 140–152.

Anwar, S., Hidayat, T., & Sofwandi, M. (2024a). Manajemen Kurikulum Mutu Pendidikan Jaringan Sekolah Islam Terpadu di SMP IT Insan Mandiri Kota Sukabumi. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(2), 823–840. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v7i1.7133

Anwar, S., Hidayat, T., & Sofwandi, M. (2024b). Pemecahan Masalah Manajemen Mutu Pendidikan Jaringan Sekolah Islam Terpadu Bidang Kurikulum Dan Kesiswaan Di SMP IT Insan Mandiri Kota Sukabumi. Jurnal Paramurobi, 7(1), 44–62.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Aziza, R., Afandi, Y., Khairuddin, & Hendra, T. (2022). Penyelesaian Skripsi Di Program Studi Komunikasi Dan Penyiaran Islam Universitas Islam Negeri Sjech M . Djamil Djambek Bukittinggi. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 853–861.

Dhaiman, A. N., Hidayat, T., & Istianah. (2023). Metode Pembelajaran Masa Kekhalifahan Abbasiyah. Civilization Research: Journal Of Islamic Studies, 2(1), 58–85. https://doi.org/10.61630/crjis.v2i1.18

fahrurozi, faizah, K. (2019). Ilmu Dakwah ( muzayanah ikilah junaidi, wawan df (ed.)). prenadamedia group.

Harmini, S., Agus, H., & Widjaja, T. (2012). Pemetaan Problematika Mahasiswa Dalam Penyelesaian Tugas Akhir / Skripsi Pada Program Studi Pgsd Fip Um. Pgsd.Fip.Um.Ac.Id, 5, 129–146.

Hidayat, T., Arridho, M. H., & Istianah. (2024). Metode Dakwah Qism Amn Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Ibadah Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar Raayah Sukabumi. Jurnal An-Nida, 16(1), 63–70.

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2018). Paradigma Islam Dalam Metodologi Penelitian dan Implikasinya Terhadap Penelitian Pendidikan Agama Islam. Tadrib, IV(2), 225–245. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/tadrib.v4i2.2507

Hidayat, T., & Kosasih, A. (2019). Analisis Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran PAI di Sekolah. Murobbi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 45–69.

Hidayat, T., Priyadi, G. R., & Istianah. (2024). Peran Program Dirosah Masaiyah dalam Peningkatan Kompetensi Dakwah Mahasiswa Prodi KPI STIBA Ar Raayah Sukabumi. Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 24(1), 61–78. https://doi.org/10.15575/anida.v24i1.34241

Hidayat, T., Rizal, A. S., Fahrudin, & Istianah. (2024). Islamic Education Program Approach to Islamic Personality Development Tatang. Al-Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 224–244.

Hidayat, T., Sa’adah, N., & Istianah. (2024). Konseling Sebaya Sebagai Wasilah Hisbah Dalam Mengatasi Pelanggaran Mahasiswi di Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar Raayah Sukabumi. Taqorrub: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah, 5(1), 1–14.

Hidayat, T., & Suryana, T. (2018). Menggagas Pendidikan Islami : Meluruskan Paradigma Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 75–91. http://ojs.pps-ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/133/93

Hidayat, T., Trisnawaty, Tadjuddin, F., & Sumiati. (2023). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mewujudkan Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Pra Baligh Di Desa Laringgi Kecematan Marioriawa Kabupaten Soppeng Sulawesi Selatan. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 21(1), 1–11. https://doi.org/10.35905/alishlah.v21i1.3368

Hidayat, T., Walangadi, R., & Istianah. (2024). Strategi Dakwah Himpunan Mahasiswa Komunikasi Dan Penyiaran Islam Dalam Meningkatkan Minat Baca Mahasiswa STIBA Ar Raayah Sukabumi. Al-HIkmah: Jurnal Dakwah, 18(1), 77–87.

Huriadi, M. D., Ahmad, L. T., & Hamim, N. (2024). Qur’anic Perspectives On Knowledge And Knowledge Seekers: Perspektif Al-Quran Tentang Ilmu Dan Penuntut Ilmu. Civilization Research: Journal Of Islamic Studies, 3(2), 258–274.

Jannah, N., Harvina H, L., Qurani, A. S., Miftahul, Y. P., & Hilmi, D. (2024). Istikhdam Tiknulujiā li at-Ta’līm ’an Bu’d fī Qism Ta’līm al-Lughaħ al-’Arabiyaħ bi Jāmi’aħ ar-Rāyaħ li al-Banāt. Civilization Research: Journal Of Islamic Studies, 3(1), 185–203. https://doi.org/10.61630/crjis.v3i1.3

Mujiburrohman. (2008). Mengindonesiakan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Mursalin, H., Azkiyannada, & Hidayat, T. (2023). Pengembangan Konsep Pendidikan Islam Pada Surat Luqman Ayat 12-19 Berdasarkan Tafsir Al-Azhar Karya Hamka. Jurnal Paramurobi, 6(2), 113–126.

Nuradi, Khatimah, H., Hidayat, T., & Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar Raayah Sukabumi, S. (2021). Analysis of Driving Factors of High School Students Continuing Their Studies To Islamic Universities. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 22–35.

Oktaviani, L. I. (2023). Pengaruh intensitas komunikasi interpersonal mahasiswa dengan dosen pembimbing terhadap keberhasilan penyusunan skripsi (studi kasus mahasiswa program studi Komunikasi dan Penyiaran Islam UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan) [UIN KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan]. http://etheses.uingusdur.ac.id/id/eprint/5050%0Ahttp://etheses.uingusdur.ac.id/5050/1/3419116_Cover_Bab I dan Bab V.pdf.pdf

Pane, D. N., Fikri, M. EL, & Ritonga, H. M. (2018). Buku Pedoman PKL Universitas Negeri Jakarta. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Permana, B. D. (2021). UPT Perpustakaan ISI Yogyakarta UPT Perpustakaan ISI Yogyakarta. Reimajenasi Timbre: Nostalgia Bunyi Melalui Komposisi Musik, 3, 1–16.

Rahma, F. N., Hidayat, T., Kusumah, M. W., Hafidhuddin, D., & Al-Hamat, A. (2023). Konsep Pendidikan Al-Qur’an Dalam Membentuk Masyarakat Islami (Al-Mujtama ’ Al-Islami) (Tafsir Al-Qur’an Surat an-Nahl ayat 112). Zad Al-Mufassirin, 5(2), 200–226.

Rahma, F. N., Hidayat, T., Kusumah, M. W., Ibdalsyah, & Istianah. (2024). Konsep Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Fiqh Minoritas (Studi Kasus Madrasah Tsanawiyah Al-Imam Cikembar Kabupaten Sukabumi). Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(1), 72–87.

Rahmat, P. S. (2009). Penelitian Kualitatif. In Journal Equilibrium: Vol. 5 No. 9 (pp. 1–8).

Uswatusolihah, U., & Turhamun. (2023). Meta-Analisis Kecenderungan Penelitian Skripsi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam. Selasar KPI : Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, 3(1), 1–21. https://ejournal.iainu-kebumen.ac.id/index.php/selasar

Zain, M. I., Radiusman, R., Syazali, M., Hasnawati, H., & Amrullah, L. W. Z. (2021). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Dalam Penyusunan Skripsi Prodi Pgsd Universitas Mataram. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 4(1), 73. https://doi.org/10.31258/jta.v4i1.73-85

Zuriati, D. (2017). Kesulitan Menulis Proposal oleh Mahasiswa STIBA Persada Bunda Pekanbaru. Menara Ilmu, IX(74), 7–18.

Published
2024-10-31
How to Cite
Hidayat, T., Rahmi, F., & Istianah, I. (2024). SOLUSI PROBLEMATIKA MAHASISWI PRODI KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM SEKOLAH TINGGI ILMU BAHASA ARAB AR RAAYAH DALAM MENYELESAIKAN SKRIPSI . RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.47435/retorika.v6i2.2782