PENGARUH PROGRAM LITERASI BACA TULIS TERHADAP MINAT BACA SISWA KELAS V SD 111 LEMBANG GOGOSO
Abstract
The influence of the reading and writing literacy program on reading interenst in class V student of SD Negeri 111 lembang gogoso, thesis. Madrasah ibtidaiyah teacher education study program, faculty of tarbiyah and teacher training ahmad dahlan sinjai university, 2023.This research aims to prove the effect of the reading and writing literacy program on the reading interest of fifth grade student at SD Negeri 111 Lembang gogoso. The type of research used in this research is expost facto research using aquantitative approach. The population in this study where fifth grade students at SD Negeri 111 Lembang gogoso with sampling using a saturated sampling technique with a total of 22 respondent.the data collection techniques used ar questionnaires and documentation as well as analysis using linearity analysis. Based on research conducted by researchers regarding the influence of the reading and writing literacy program on the reading interest of fifth grade students at SD Negeri 111 Lembang Gogoso, with a significance value of 0.153 > 0.05 or in other words a linearity test that there is a linear relationship between the variable X (literacy program) with variabel Y (reading interest). So it can be concluded that the reading and writing literacy program has an influence on the readuing interest of class V student at SD Negeri 111 lembang gogoso
Downloads
References
Aini Salma, M. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Siswa Sekolah Dasar. Analisis Gerakan Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar, 122–127.
Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Uji Validitas Dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang, Viii(1), 179–188.
Annur, L. M. Dan A. F. (2022). Gerakan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Gerakan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siawa Sekolah Dasar, 2(2), 1–12.
Ardian, R. (2017). Prosiding Seminar Nasional 20 Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang 25 November 2017. Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sma Negeri 1 Banyuasin I, 23.
Aswar, K. (2017). Jurnal Penelitian Dan Penalaran. Budaya Literasi Melalui Program Gls Dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sd Negeri Melayu, 4, 701–711.
Dea, C., Dwijayati, C., & Rahmawati, L. E. (2021). Sebagai Implementasi Gerakan Literasi Nasional Di Sma Negeri 1 Pangkalan Bun. 2(1).
Dr. Widarto, M. P. (2013). Oleh : Penelitian Ex-Post Facto, 1–8.
Education, E., Elisa, P. N., & Perjuangan, U. B. (2021). Penggunaan Media Big Book Untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452.
Eka Nurjannah, D. H. (2018). Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (Jbpd), Vol. 2 No. 1 Januari 2018 Http:Ejournal.Unikama.Ac.Id/Index.Php/Jbpd. Pengembangan Bahan Ajar Materi Mencerna (Menyimak Cerita Anak) Berbasis Cerita Anak Majalah Bobo Pada Siswa Kelas Vi Mi Darul Najah Jatirejo Mojokerto, 2(1), 69–83.
Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minta Baca Siswa Sekolah Dasar. Upaya Meningkatkan Minat Baca Siawa Sekolah Dasar, 2.
Ema Dian Afriani, S. M. (2021). Analisis Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Daring. Analisis Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Daring.
Faradina Nindya. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Di Sd Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten The Influence And Obstacles Of School Literacy Movement Program On. Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Di Sd Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten, 6, 60–69.
Fauziah, S. N. (2020). Evaluasi Minat Baca Siswa Melalui Program Literasi Sekolah. Evaluasi Minat Baca Siswa Melalui Program Literasi Sekolah, 2, 108–116.
Fransiska Ayuka Putri Pradana. (2020). Research & Learning In Primary Education Pengaruh Budya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar, 2(1).
Hijjayati, Z., Makki, M., & Oktaviyanti, I. (2022). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca-Tulis Siswa Kelas 3 Di Sdn Sapit.
Ii, B. A. B., & Teori, A. L. (2019). Hambatan Gerakan Literasi…, Erwin Widiyanti, Fkip Ump, 2019. Hambatan Gerakan Literasi, 6–39.
Iman, B. N., Studi, P., & Guru, P. (2022). Budaya Literasi Dalam Dunia Pendidikan. Conference Of Elementary Studies, 24–42.
Jamaluddin. (2016). Al-Qalam Al-Qalam. Minat Belajar (Tinjauan, 8(2), 27–39.
Jayusman, I. (2020). Jurnal Artefak Vol.7 No.1 April 2020 Https://Jurnal.Unigal.Ac.Id/Index.Php/Artefak. Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah, 7(1), 13–20.
Kanusta, M., Sahertian, P., & Soraya, J. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Minat Baca Dan Hasil Belajar. 15(2), 152–156.
Lawalata Kristianti Ajeng. (N.D.). Pengaruh Program Literasi Terhadap Minat Baca Dan Prestasi Belajar Siswa Di Smp Islam Al-Azhaar Tulungagung Ajeng Kristianti Lawalata. Pengaruh Program Literasi Terhadap Minat Baca Dan Prestasi Belajar Siswa Di Smp Islam Al-Azhaar Tulunganggung, X, 1–12.
Meity. (2018). Teori Minat. 11–39.
Muh Syauqi Malik, M. (2020). Kemampuan Literasi Baca Tulis Anak Usia Dasar (Studi Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia 7-12 Tahun Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Salafiyah Tajungsari Kecamatan Tlogowungu Kabupaten Pati). Kemampuan Literasi Baca Tulis Anak Usia Dasar (Studi Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia 7-12 Tahun Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Salafiyah Tajungsari Kecamatan Tlogowungu Kabupaten Pati), 6(2), 195–214.
Mumpuni, A. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Baca Mahasiswa Pgsd. Dwijaya Cendekia, 3(2), 123–132.
P, A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, Iii(36), 205–215.
Pamela, I. S., & Budiono, H. (2022). Implementasi Literasi Baca Tulis Dan Sains Di Sekolah Dasar Maryono 1 , Issaura Sherly Pamela 2 , Hendra Budiono 3 . 6(1), 491–498.
Rahmawati, D. (2013). No Title. Pengaruh Sikap Menghindari Risiko Sharing Dan Knowledge Self-Efficacy Terhadap Informal Knowledge Sharing Pada Mahasiswa Fise Uny, Ii, 181–209.
Rintang, K., & Istiyati, S. (2019). Analisis Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Analisis Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar, 449.
Rizki Desta Utami, D. (2018). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa Volume 4, Nomor 1, April 2018. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa Volume, 4(April).
Rohim, D. C., & Rahmawati. (2020). Di Sekolah Dasar. Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar, 6(3).
Sari, A. (2018). Pengaruh Minat Baca Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar ..., Volume 6 No 3 Tahun 2018 Pengaruh Minat Baca Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Pengaruh Minat Baca Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Ips Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 1 Mojosari, 6(3), 362–366.
Subrata, H., Dasar, P., Universitas, P., & Surabaya, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Untuk Meningkatan Literasi Baca Tulis : 11(2), 29–38. Https://Doi.Org/10.53761/1.15.4.6.30
Sugiono. (2019a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Sugiono. (2019b). Metode Penelitian Kuantitatif Dan R&D.
Sukhoiri. (2022). No Title. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif.
Susilana, R. (2015). Modul 6 Populasi Dan Sampel. Modul 6 Populasi Dan Sampel.
Sutisna, I. (2020). Statistika Penelitian. Statistika Penelitian.
Syahidin. (2020). Minat Membaca Melalui Gerakan Literasi Sekolahmeningkatkan. Meningkatkan Minat Membaca Melalui Gerakan Literasi Sekolah, 1(3), 373–380.
Tavdgiridze, L. (2016). Literacy Competence Formation Of The Modern School. Journal Of Education And Practice, 7(26), 107–110.
Titik, H. (2018). Programme For International Student Assessment. Karakteristik Soal Literasi Membaca Pada Program Pisa, 17, 90–106.
Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10.
Wulandari Tri, Haryadi. (2020). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Keterampilan Membaca Siswa Sma N 1 Purworejo Tri, 9(2).
Yunianika, I. T. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar Dharma Karya Universitas Terbuka. 3(4), 497–503.
Yusup, F., Studi, P., Biologi, T., Islam, U., & Antasari, N. (2018). Uji Validitas Dan Reliabilitas. Uji Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif, 7(1), 17–23.
Copyright (c) 2025 Nurul Azrina Yahya Nurul Azrina Yahya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.