Hubungan Lagu Berbahasa Arab dengan Maharah Istima’ Mahasiswa
Abstract
The purpose of this study was to determine the degree of relationship between Arabic songs and maharah istima' (listening ability) of the Students of Arabic Education Study Program IAI Muhammadiyah Sinjai. This research belongs to the type of correlational research and uses a quantitative approach. The object of this research is the Arabic Language Education Study Program students, totaling 86 people, with a total sample of 68 people. The results of this study indicate that there is a relationship between Arabic songs and maharah istima' of the Students of Arabic Education Study Program IAI Muhammadiyah Sinjai. Based on the product moment correlation test results obtained a value of 0.000 <0.05 so that H0 is rejected and Ha is accepted. In the coefficient interval 0.60-0.799, the results of the correlation coefficient of 0.722 indicate that the correlation between Arabic songs and maharah istima' is included in the strong category.
References
Ali, M. (2021). Penelitian Kependidikan: Prosedur dan Strategi. Titian Ilmu.
Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Cet. 14). Rineka Cipta.
Astuti, W. (2018). Inovasi Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 1(1), 69–85.
Febrianto, R. (2016). Analisis Makna dan Fungsi Lagu pada Kesenian Seni Naluri Reyog Brijo Lor dalam Memperingati Upacara Bersih Desa Kalikebo Trucuk Klaten. Universitas Negeri Yogyakarta.
Gemilang, Damar & Listiana, H. (2020). Teaching Media in the Teaching of Arabic Language / Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ATHLA: Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 1(1), 49–64.
Hasan. (2017). Keterampilan Mengajar Bahasa Arab Materi Istima Menggunakan Media Lagu. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15(28), 41–51.
Ifadah, Muhammad & Aminah, S. (2012). Keefektifan Lagu Sebagai Media Belajar dalam Pengajaran Pronounciation/Pengucapan. LPPM UNIMUS, 364.
Mawarsih, S. (2021). Pembelajaran Kalam untuk Siswa Jurusan Bahasa di SMA Negeri 1 Muntok dengan Menggunakan Media Lagu Berbahasa Arab. SEMNASBA, 692–693.
Nasution, S. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab (Cet. 1). CV. Lisan Arabi.
Paramitha, N. P. (2018). Lagu Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 1(1), 127–129.
Pujileksono, S. (2016). Metode Penelitian Komunikasi (C. 2 (ed.)). Kelompok Intrans Publishing.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RD (Cet. 27). Alphabeta.
Wahyudin, D. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Cet. 1). PT. Remaja Rosdakarya.
Wulandini, I. F. (2011). Pengaruh Media Ilustrasi Musik Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas X (Eksperimen di SMA PGRI 22 Serpong). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Zahroh, F. (2020). Pengaruh Penggunaan Lagu Bahasa Arab terhadap Maharah Istima’ Siswa Kelas XI MA Unggulan Amanatul Ummah. Institut Pesantren KH. Abdul Chalim Mojokerto.
Zubair. (2017). Stilistika Arab (Cet. 1). Amzah.
Copyright (c) 2022 Nurul Fawzani, Firdaus, Akmal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






