Kesesuaian Materi Berdasarkan Teori dan Praktek pada Bahan Ajar Bahasa Arab

  • Siti Aliyya Laubaha wiya IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Ratni Bt H Bahri IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Suleman D Kadir IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • muhammad Zikran Adam UIN Maulana Malik Ibrahim
  • Ibadurrahman Ali UIN Maulana Malik Ibrahim
  • Muhammad Jundi UIN Maulana Malik Ibrahim
Keywords: Listening Material, Speaking Material, Speaking, Listening

Abstract

This study aims to describe the content of the material based on theory and practice in Arabic textbooks in Madrasah Aliyah Class X on the material Maharah Kalam and Maharah Istima'. In this study, the author used qualitative method research with a descriptive type of approach. Researchers utilize existing sources, record, and process research materials. This library search utilizes several sources of books, journals, and articles related to the discussion material. The result of this study is that after being analyzed, the textbooks used are in accordance with theory and practice. (1) The first material, which is about the maharah Istima' based on the learning indicators of maharah Istima' is one of the processes of listening to spoken language with interest, awareness, and appreciation. 2) The second material maharah Kalam which is one of the processes to convey the message of the person who speaks to the interlocutor with a language intermediary. The suitability of the material based on theory and practice can be seen from the learning indicators in the Arabic learning book Curriculum 2013 Class X. Therefore, the two materials presented are in accordance with the theory and practice in the teaching materials.

References

Ali, I., Jundi, M., Zikran Adam, M., Aliyya Laubaha, S., Suleman, K (2022). Implementasi Kma 183 Dalam Penyajian Materi Bahasa Arab Berbasis E-Learning Di Man 1 Kabupaten Gorontalo. PIWULANG: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(Maret), 146–160.

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181

Diana, P. Z., & Wirawati, D. (2020). Desain Buku Ajar Komprehensi Lisan Berbasis Nilai-Nilai Islam Dan Literasi Digital. Seminar Internasional Riksa Bahasa, 428–434.

Dr. Ahmad Muradi, M. Ag. (2016). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab dalam Perspektif Komunikasi (1 ed.; F. Irvan, Ed.). Jakarta: Prenada Media Group.

Ernawati, Y. (2019). Telaah Buku Teks Tematik Terpadu Kelas Iv Sd Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 11(2), 109–123. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v11i2.223

Fairuz, T. (2019). Analisis Kesesuaian Materi IPA Dalam Buku Ajar Kelas V SD/MI Dengan Kurikulum 2013. Mubtada: Jurnal Ilmiah Dalam Pendidikan Dasar STIT AL-Hikmah Tebing Tinggi, 02, 76–84.

Jundi, M., & Dalle, M. (2020). ASPEK AFEKTIF DALAM PEMBELAJARAN DARING BAHASA ARAB BERDASARKAN KMA 183 TAHUN 2019. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 204–226.

Jundi, M., & Solong, N. P. (2021). Analisis Kesesuaian Indikator dan Kompetensi Dasar Bahasa Arab KMA 183. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 61–70. https://doi.org/10.30997/tjpba.v2i1.3642

Khalilullah, M. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Istima’ dan Takallum). Jurnal Sosial Budaya, 8(2), 163.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2009). ANALISIS DATA KUALITATIF: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UI-Press.

Miskat S. Inaku, W. L. (2022). Kebijakan Kurikulum Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Assuthur Journal, 1(1), 15–25.

Naryatmojo, D. L. (2018). Penggunaan Taksonomi Bloom Dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bermuatan Pendidikan Karakter Profetik Untuk Mengukur Keberhasilan Hasil Belajar Mahasiswa. Proceeding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia 40, 601, 601–620.

Rijali, A. (2019). ANALISIS DATA KUALITATIF. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Siti Aliyya Laubaha, M. I. (2022). AL-MANHAJ AT-TAQABULI FI AL-DIRASAT AL- LUGHAWIYAH FI AT-TURATS AL-ARABI. Assuthur Journal, 1(1), 43–52.

Suarsih, C. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menerapkan Metode Show and Tell Pada Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas II di SD Negeri Sumurbarang Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang Tahun Pelajaran 2. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(1), 5.

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, H. (2020). Buku Profesi Keguruan (Pertama; A. H. Subiyakto Bambang, Ed.). Banjarmasin: Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.

Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764

Wulandari, G., Indriani, M. S., & Nurjaya, G. (2021). Analisis Kelayakan Isi Materi Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas XII Terbitan Kemdikbud Edisi Revisi 2018. Journal of Digital Learning and Education, 1(3), 141–149. https://doi.org/10.52562/jdle.v1i3.254

Published
2022-10-24