Pendampingan Halaqah Tahsin Guna Meningkatkan Kualitas Baca Qur’an Muslimah Sinjai
Abstract
This service aims to provide halaqah tahsin assistance to improve the quality of Sinjai Muslim women's reading of the Qur'an. The method for implementing this assistance is divided into three stages, namely (1) The preparation and planning stage, carried out for a week, namely in the form of field observations, entering into a cooperation agreement with the ustazah as the mudarrisah at the halaqah tahsin. (2) The implementation stage is carried out by carrying out a mentoring process for Sinjai Muslim women who learn to improve their reading of the Qur'an (tahsin) guided by the ustazah as mudarrisah. At this stage, before the ustazah delivers the Tahsin material, the ustazah first invites each Muslim woman to take turns reading the Koran starting from juz 30 where at each meeting there will be a revised reading of one to 3 surahs. Then, the ustazah explains the tahsin material in a structured manner to Muslim women as in the tahsin manual while providing example verses so that Muslim women can more easily understand the material. (3) Evaluation and reporting stage where the author evaluates the ability or understanding of Muslim women during the process of improving their reading of the Qur'an in the halaqah tahsin. The results of this halaqah tahsin assistance show an increase in the quality of Qur'an reading among Sinjai Muslim women. After following the assistance in halaqah tahsin, the ability to read the Koran of Sinjai Muslim women gradually improved and became better, in accordance with the rules of tajwid.
References
Asriani, Mz, S.R. & Idhofi, A. 2023. Pendampingan Tahsin Qira’at Imam Hafs Dalam Membaca Al-Qur’an Untuk Masyarakat Bunar Bogor. AL-AFKAR : Journal for Islamic Studies, 6(1): 257.
Assingkily, M.S. 2019. Peran Program Tahfiz Dan Tahsin Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Literasi Al-Qur’an Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(1): 205–206.
Damayanti, E., Nuryamin, N., Hamsah F & Suryati 2021. Hakikat Manusia (Perspektif Filsafat Pendidikan Islam). Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 13(1): 46.
Farida, N. 2022. Pendampingan Membaca Al-Qur’an Jama’ah Pengajian Muslimah Masjid Al Ishlah Surabaya. Partisipatif: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 02(01): 57.
Fathah, M.U.A. 2021. Metode Tahsin dan Tahfidz Al-Qur’an di Pondok Pesantren SMP MBS Bumiayu. , 188-203. Ilmu Ushuludin, 20(2): 188.
Fitriani, D.I. 2020. Penerapan Metode Tahsin untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 15.
Halimah, A., Adriansah & Supendi, D. 2023. Pendampingan Belajar Tahsin Al-Qur’an untuk Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an pada Aanak Usia SMP Di Kampung Cihanjawar Kolot. Jurnal PEDAMAS (Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(1): 32–41.
Hasan, S. & Wahyuni, T. 2018. Kontribusi Penerapan Metode Qiro’ati Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Secara tartil. Al-I’tibar J. Pendidik. Islam , v(5):45-54. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1): 45.
Haslinda, Takdir & Salam 2020. Urgensi Cinta Kepada Allah SWT dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam. Jurnal Al Qiyam, 5(1): 22.
Hidayat, A. & Rahman, R. 2022. Penanaman Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMP Negeri 22 Padang. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 4(2): 174–186. Tersedia di https://doi.org/10.36088/islamika.v4i2.1742.
Irma, E.A. 2021. Metode Tahsin dalam Memperbaiki Bacaan Al-Qur’an. AL-HANIF: Jurnal Pendidikan Anak dan Parenting, 1(2): 13.
Jannah, M. 2023. Peran Pembimbing Agama Dalam Pembentukan Karakter Qur’ani Bagi Remaja Penghafal Al-Qur’an Di Maskanul Huffadz, Bumi Serpong Damai, Tangerang Selatan. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Khadafi, I. 2020. Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al Qur’an Mahasiswa Di UPT Ma’had Al Jami’ah UIN Raden Intan Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Tersedia di http://repository.radenintan.ac.id/10290/.
Kudus, R., S, E.M., Ulum, F. & Fiddienika, A. 2023. Pelatihan Tahsin Tahfidz Qur’ an Di Rumah Tahfidz Qur ’ an At-Taqwa Masjid At-Taqwa Nusa Mappala Gowa. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian dan Kemitraan Masyarakat, 1(4): 15.
Lambajo, S. & Akhmad Hanafi Dain Yunta 2020. Mewujudkan Masyarakat Qur’ani melalui Program KKN STIBA Makassar. WAHATUL MUJTAMA’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2): 164.
Mahdali, F. 2020. Analisis Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dalam Perspektif Sosiologi Pengetahuan. Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hadis, 2(2): 143. Tersedia di https://doi.org/10.15548/mashdar.v2i2.1664.
Nurhayati, R., Urba, W., Suriyati, Ningsih, D.A., Amin, A., Suwito, A., Sartina & Burhanuddin 2023. Pendampingan BTA (Baca Tulis Al-Qur’an) Dan Pembagian Mufrodat. Jurnal Panrita: Jurnal Pengabidan Kepada Masyarakat, 1(2): 6–12.
Patuti, A., Riska & Syahriani, E. 2021. Program Belajar Islam Intensif bagi Muslimah di Desa Kenari, Kabupaten Pohuwato, Gorontalo. WAHATUL MUJTAMA’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1): 80–81.
Putri, R.K. 2018. Pembelajaran Metode Tartila Dalam Pembinaan Kemampuan Membaca Alqur’an Di Tpq Riyadlul Qori’in Dusun Kelanceng Kecamatan Ajung. IAIN Jember.
Putri, S.U. & Aswar 2020. Implementasi Pendidikan Masyarakat Berbasis Masjid untuk Muslimah di Desa Mattoanging Kabupaten Maros. WAHATUL MUJTAMA’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2): 137.
Rahmah, H., Kustati, M. & Gusmirawati 2023. Pelatihan Tahfizh Menggunakan Metode Qiroati di Pondok Tahfizh Insan Cendikia Taratak Kec. Pesisir Selatan. Al-Dyas: Jurnal Inovasi dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(3): 870–871.
Romziana, L., Hasanah, M., Azizah, N. & Habsyi, N. 2023. Pendampingan Membaca Al-Qur’an Terhadap Siswi Kelas VII SMP Islam Paiton di Sumberanyar Paiton Probolinggo. Salwatuna : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3): 29.
Sarina, D., Hidayat, A., Zen, A.R., Gusvita, A., Safn, P., Yanda, T.A. & Alfurqan 2021. Persepsi Wali Santri Terhadap Pendidikan Seks pada Anak di TPQ Baitul Amal Kota Padang. Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies, 2(1): 12–25. Tersedia di https://doi.org/10.15575.
Suherman & Muthohirin, N. 2023. Pendampingan Kegiatan Tahsin Al-Qur’an di Panti Asuhan Putri Aisyiyah Kecamatan Dau Kabupaten Malang Al-Qur ’ an Tahsin Teaching at the Aisyiyah Putri Orphanage , Dau District , Malang Regency Dosen Prodi Pendidikan Agama Islam , Universitas Muhammadiy. Aksiologiya : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2): 340–341.
Suriyati 2019. Islam dan Ilmu Pengetahuan. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 11(1): 1.
Suriyati, Nurhayati, R. & Takdir 2019. Ilmu Pendidikan Islam. Sinjai: CV. Latinulu.
TIM Dosen PAI 2016. Bunga Rampai Penelitian dalam PAI. Yogyakarta: Deepublish.
Tukijo, Azhar, M., Iman, M. & Azis, D.K. 2020. Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Dengan Metode Ijtahid Fi Al-Qira’ah. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 19(1): 969. Tersedia di https://doi.org/10.30863/ekspose.v1i1.705.
Widodo, A., Nuryadien, M. & Yani, A. 2019. Metode Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Anak Usia 7-13 Tahun Di Tpq Al-Falah 2 Anak Usia 7-13 Tahun Di Tpq Al-Falah 2 Desa Serangkulon Blok 01 Rt 01 Rw 01 Desa Serangkulon Blok 01 Rt 01 Rw 01 Kecamatan Babakan Kabupaten. Jurnal Al Tarbawi Al Haditsah 1, 1(9): 1689–1699.
Copyright (c) 2024 Suriyati Suriyati, Suriati Suriati, Andi Taufiq Nur, Prima Mytra, Nur Adillah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.