Pelatihan Bimbingan Konseling Pada Kader PIK M di Kampus UIAD Sinjai Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri

  • Suriyati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Suriati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Rahmatullah Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Mutmainnah Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Riska Universitas Islam Ahmad Dahlan
Keywords: Counseling Guidance, PIK M Cadres, Increased Self-Confidence

Abstract

Self-confidence is a positive evaluation of oneself, including attitudes towards personal beliefs and abilities in facing life as well as a comprehensive view of oneself. Self-confidence shows a positive assessment of an individual's competence or skills. Therefore, holding a counseling guidance training for PIK M cadres to increase self-confidence. The objectives to be achieved in this research are: (1) increase cadres' understanding of self-confidence, (2) cadres can have self-confidence, (3) can solve problems experienced by cadres in terms of lack of self-confidence through counseling guidance. Researchers use the Service learning method with three stages: planning stage, implementation stage, reflection stage. The solution given is to give appreciation to the cadres, suggesting that they continue to practice, increase their reading and vocabulary. The results of this training show that the implementation was carried out from start to finish, cadres already understood what self-confidence is like, and there were several cadres who were able to prove their self-confidence by appearing to speak in public

References

Andriani, H. (2020). PERAN GURU BK DALAM MENGEMBANGKAN RASA PERCAYA DIRI SISWA MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DI MAN 1 LABUHANBATU UTARA. Al-Mursyid: Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (IKA BKI), 2(2), 218–232.
Annisa, D. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.
Azizah, L. F., & Fatayati, N. U. (2021). Efektivitas Pelatihan Berpikir Positif Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa Tunarungu SLB Negeri Saronggi. Shine: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 113–122. https://doi.org/10.36379/shine.v1i2.155
Budiyati, U. (2023). Pentingnya Bimbingan Konseling Pada Anak. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(7), 2875–2884. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i7.1300
Damayanti, E. (2022). Upaya Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri Dengan Pendekatan Solution Focused Therapy Pada Siswa Smp Di Kampung Ngaglik Rt05 Rw12 Mojosongo, Wonowoso, Jebres, Surakarta Tahun Pelajaran 2020/2021. Medikons: Jurnal Prodi Bimbingan Dan Konseling Unisri Surakarta, 8(1).
Gori, Y., Fau, S., & Laia, B. (2023). Peran Guru Bimbingan dan Konseling dalam meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 2(1), 123–133. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/faguru/article/view/652
Harita, A., Laia, B., & Zagoto, S. F. L. (2022). Peranan Guru Bimbingan Konseling dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa SMP Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 40–52.
Humaida, R., Munastiwi, E., Irbah, A. N., & Fauziah, N. (2022). Strategi mengembangkan rasa percaya diri pada anak usia dini. Kindergarten: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(2), 1–15.
Khoirun Nisa, V., & Zunairoh, Y. (2022). Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak dan Interpersonal Skill melalui Individual Competition di Dusun Jombok. Kontribusi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 83–93. https://doi.org/10.53624/kontribusi.v2i2.75
Komariyah, S., & Lathifah Nuryanto, I. (2020). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Client Centered Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa Kelas Viii Smp N 16 Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 78–90. https://doi.org/10.31316/g.couns.v4i1.456
Kusnadi, S. K., Irmayanti, N., Kusnadi, S. A., Anggoro, H., Senja, K., & Agustina, B. (2021). PELATIHAN PUBLIC SPEAKING SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI PADA REMAJA KOMUNITAS KAPPAS SURABAYA SURABAYA. 4, 1093–1098.
Lesmana, G. (2021). Bimbingan Konseling Populasi Khusus (I. Fahmi (ed.)). Kencana.
Nurhayati, R., Amirullah, Amin, A., & Ningsih, D. A. (2023). Pendidikan Pranatal Menurut Prespektif Pendidikan Islam. AL-QALAM : Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 15(1), 13–20. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v15i1.1713
Panjaitan, N. Q., Yetti, E., & N. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).
Prananda, T., & Christiana, E. (2020). Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Konseling Individu Dengan Teknik Reframing. Bimbingan Konseling, 1(1), 11–21.
Prayitno, & Amti, E. (2018). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. PT RINEKA CIPTA.
Purwanto, R. (2021). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Terhadap Mutu dan Kualitas Sekolah di SD Negeri Soko. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 1(4), 151–160. https://doi.org/10.52436/1.jpti.26
Qamaria, & S., R. (2019). Efektivitas Konseling dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy untuk Meningkatkan Self-Esteem. Journal An-Nafs, 4(2).
R. Nurhayati, Sudirman P, Kahar, Qadrianti, L., Islamiah, N., Hidayat, I., Amal, M., Asisa, N., & Faizah, A. (2023). Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan Guna Menumbuhkan Motivasi Belajar di MTs Muhammadiyah Balangnipa. PENDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 58–64. https://doi.org/10.47435/pendimas.v2i1.2174
Ramlah. (2018). Pentingnya layanan bimbingan konseling bagi peserta didik. Jurnal Al-Mau’izhah, 1(September), 70–76. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/mauizhah/article/download/8/6/
Safitri, E. Y. (2019). Training Pada Siswa Improving of Self Confidence in Learning by Using Assertive Training Techniques in Students. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3–16.
Sagala, S. (2022). Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Dalam Belajar: Studi Kepustakaan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Sari, I. N., & Hayat, H. (2021). Service Learning Klinis Artikel Ilmiah Guru yang Akan Mengajukan Kenaikan Pangkat Jabatan. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5).
Sulastri, E. (2021). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa kelas IX8 SMP Negeri 3 Batang Hari 2018. Jurnal Education of Batanghari, 3(01), 100–113.
Syafii, M. S., Fathurohman, I., & Fardani, M. A. (2022). Metode Pelatihan Teater untuk Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 88–96. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.44954
Ulfah, U. (2022). Pelatihan Penyusunan Program Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 6, 237–246. https://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/view/20244%0Ahttps://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/download/20244/14048
Wahyuni, A., Cantika, C., Triana, R., & Masyitah, S. (2022). KONSELING BAGI PESERTA DIDIK. Al-Mursyid: Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (IKA BKI), 4(1).
Published
2024-10-07