Impelementasi Metode Tasmi Pada Progam Tahfidz Siswa SDUT Masyitoh Bandungrejo
Abstract
This manuscript is a study aimed at analyzing the implementation of the Tasmi' method in the Qur'an memorization program at SDUT Masyitoh Bandungrejo. The Tasmi' method is one of the techniques used to improve students' ability to memorize the Qur'an. This research uses a qualitative method with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the implementation of the Tasmi' method in the Qur'an memorization program at SDUT Masyitoh Bandungrejo has been running effectively. Teachers have applied the Tasmi' method efficiently to enhance their students' Qur'an memorization skills. In addition, the students have shown high motivation and interest in memorizing the Qur'an. This study concludes that the implementation of the Tasmi' method in the memorization program can significantly improve students’ Qur'an memorization abilities. Therefore, the Tasmi' method can be considered an effective method for teaching Qur'an memorization (Tahfidz).
Downloads
References
Alfani, R., Rafi, M., Rasyd, A., & Adia, R. (2023). Urgensi Bimbingan Dan Konseling Untuk Kesehatan Mental Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Pendidikan, 128–137.
Al-Fina, S. (2023). Implementasi Metode Tasmi’ Dan Muroja’ah Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri Putri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Salafiyah Syafi’iyah Proto Kecamatan Kedungwuni Kabupaten Pekalongan. (Unpublished manuscript).
Amalia, U. R., Rasyid, A. M., & Asikin, I. (2024). Penerapan Metode Tasmi’ Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Santri. Ta Dib: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 169–176.
Annur, A. Z. (2022). Implementasi Metode Muroja’ah Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri Di Pondok Pesantren Darul Muttaqin (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Fauzia, A. (2021). Penerapan Metode Tasmi’ Dan Muroja’ah Dalam Pelaksanaan Hafalan Al-Qur’an Pondok Pesantren Al-Marhabaniyyah Demak (Skripsi). 29–31.
Fiteriadi, R. (2025). Implementasi Program Tahfidz Al-Qur’an Di Sekolah Dasar Swasta Islam Terpadu Al-Furqon. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 2(2).
Hilmina, N. F. (2023). Implementasi Metode Muroja’ah, Tasmi’, Dan Halaqah Dalam Menjaga Hafalan Al-Qur’an di Pondok Pesantren Al-Qur’an Buaran Asy-Syafi’i Pekalongan. (Unpublished manuscript).
Huda, N., & Ulya, V. F. (2022). Metode Tasmi’ Dalam Membelajarkan Tahfidz Al-Qur’an Bagi Anak Usia Dini. Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 6(1), 56–68. https://doi.org/10.35896/ijecie.v6i1.288
Ifadah, R., Rahmah, E. N., & Fatimah, F. S. N. (2021). Penerapan Metode Tasmi’ Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Siswa MI. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 101–120. https://doi.org/10.37542/iq.v4i01.194
Jannah, S., & Firdaus, D. H. (2023). Reformulation Of The Concept Of Iddah In The Compilation Of Islamic Law: Perspective Of Negotiative Hermeneutics. De Jure: Jurnal Hukum dan Syar’iah, 15(2), 286–300. https://doi.org/10.18860/j-fsh.v15i2.21065
Karimah, S., & Ridlwan, B. (2021). Implementasi Metode Takrir Dan Tasmi’ Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Santri Di Pesantren Al-Itqon Jogoroto. Edureligia, 5(1).
Kiki Nadiyah. (2024). Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri Putri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Ebqory (Skripsi). [Universitas tidak disebutkan].
Nida, D. Y., & Said, A. (2021). Implementasi Penggabungan Program Tasmi’ Dengan Muroja’ah Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Santri Pondok Pesantren Madrasatul Qur’an Tebuireng Jombang. El-Islam, 3(1), 90–111.
Ningsih, N. A. D. K. (2023). Implementasi Metode Tasmi’ Bagi Santriwati Penghafal Al-Qur’an Guna Meningkatkan Kualitas Hafalan. (Unpublished manuscript).
Pokhrel, S. (2024). Pendampingan Manajemen Pengelolaan TK Aisyah Menuju Sukses Akreditasi 2024 . Αγαη, 15(1), 37–48.
Pondok, H., Syafa, P., Teluk, A., & Yulesti, D. (2024). Implementasi Program Tasmi’ Dalam Menjaga Kualitas Hafalan Al-Qur’an santriwati Darul Kuantan. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 8(6), 381–397.
Risma, E. A. S. (2023). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra Melalui Metode Talqin (Tasmi’), Tafahum, Tikrar Dan Muroja’ah di Sekolah Luar Biasa Maharani. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 182–189.
Zakiyyah, H. N. S. (2021). Susu Sapi Sebagai Obat Bagi Kesehatan Tubuh: Studi Takhrij Dan Syarah Hadits. Jurnal Riset Agama, 1(2), 375–388. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14672
Saputra, D. (2021). Implementasi Metode Tasmi’ Dan Takrir Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(4), 1–23. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya/article/view/557
Sarkowi, S., Widat, F., Wadifah, N. I., & Rohmatika, D. (2023). Increasing Children’s Self-Confidence Through Parenting: Management Perspective. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3097–3106. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4208
Shafia, A. B., & Widianto, E. (2021). Pelatihan Menghafal Al-Qur’an Menggunakan Metode Muroja’ah Dan Tasmi’ Untuk Meningkatkan Tahfidz juz 30 di SDI Al-Barokah Pamekasan Madura. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 145–151.
Zahraini, Z., & Hizam, I. (2024). Implementasi Metode Tasmi’ Dalam Memperkuat Hafalan Al-Qur’an Mahasantri Rumah Tahfidz Cahaya Al-Qur’an An-Nahl 4 Mataram. Journal of Contemporary Islamic Education, 4(1), 152–161.
Copyright Notice

Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










