Penerapan Metode Reward dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di SMAN 11 Wajo
Abstract
This study investigates how the application of reward and punishment methods on the learning motivation of class XII.4 Islamic Religious Education students at SMA Negeri 11 Wajo. The reward method, in the form of praise and gifts, is given as an appreciation for learning efforts and achievements. The punishment method, which is educational in nature, is applied as a consequence of irresponsible behavior, not as a punishment that is detrimental. The results of the study showed a significant increase in student learning motivation after the method was implemented. This can be seen from the increase in student enthusiasm and enthusiasm for learning. Based on the questionnaire data, student learning motivation increased from 56.67% (pre-cycle) to 61.35% (cycle I) and 75.94% (cycle II). In conclusion, the reward and punishment method has proven effective in increasing student learning motivation in the subject of Islamic Religious Education in class XII.4 SMA Negeri 11 Wajo.
Downloads
References
Amirudin, A., Nurlaeli, A., & Muzaki, I. A. (2020). Pengaruh Metode Reward and Punishment Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Bidang Studi Pendidikan Agama Islam (Studi Kasus Di Sdit Tahfizh Qur’an Al-Jabar Karawang). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 7(2), 140–149. https://doi.org/10.17509/t.v7i2.26102
Aryati, A. (2023). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Bumi Aksara.
Darmayanti, I., Arcanita, R., & Siswanto, S. (2020). Implementasi Metode Hadiah Dan Hukuman Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 20–38. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.110
Firdaus, F. (2020). Esensi Reward dan Punishment dalam Diskursus Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 19–29. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4882
Harefa, A. T., & Lase, B. P. (2024). Peran Pendidikan dalam Mengurangi Stigma dan Diskriminasi terhadap Siswa dari Kelompok Minoritas Sosial. Journal of Education Research, 5(4), 4288–4294. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1479
Hawa, S. (2024). Implementasi Metode Reward And Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di MIN 2 Karimun. Jurnal Mumtaz, 4(1), 1–9. https://e-journal.mumtaz.ac.id/index.php/mumtaz/article/view/157
Indonesia, R. (2018). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Kresna Bina Insan Prima.
Kasrina, E. (2023). Metode Reward dan Punishment : Solusi Tepat dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 7(1), 97–109. https://doi.org/10.30762/ed.v7i1.978
Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. In Pusat kurikulum dan Pembelajaran.
Khairiah. (2020). Kinerja Guru dalam Perspektif Budaya Organisasi, Kepemimpinan dan Motivasi Kerja. Zigie Utama.
Nurlaila, N., Deliani, N., & Batubara, J. (2023). Penerapan Reward dan Punishment dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 104–114.
Rahanyamtel, A., & Sunatar, B. (2024). Peran Guru Tahfidz Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Muraja’ah Hafalan Al-Qur’an Pada Siswa Kelas IX SMP Islam Terpadu (IT) As-Salam Fakfak. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 8(1), 85–100. https://doi.org/10.47945/transformasi.v8i1.1639
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rusman, A. (2020). Filsafat Pendidikan Islam. CV. Pustaka Learning Center.
Syihbudi, R., Nurlaelah, N., & Ismail, M. (2024). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Peserta Didik. Mujaddid: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Islam, 2(1), 78–90. http://dx.doi.org/10.33096/mujaddid.v2i1.795
Ummya, F. (2023). Penerapan Reward dan Punishment dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal As-Said, 3(1), 61–70. http://e-journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/148
Copyright Notice

Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










