Penerapan Metode Reward dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di SMAN 11 Wajo

  • Riska Damayanti Fakultas Agama Islam, Universitas Muslim Indonesia, Indonesia
  • Rosmiati Rosmiati Fakultas Agama Islam, Universitas Muslim Indonesia, Indonesia
  • Ratika Nengsih Fakultas Agama Islam, Universitas Muslim Indonesia, Indonesia
  • Andi Bunyamin Fakultas Agama Islam, Universitas Muslim Indonesia, Indonesia
  • Muh Azhar Fakultas Agama Islam, Universitas Muslim Indonesia, Indonesia
Keywords: Reward and Punishment Method, Learning Motivation, Islamic Education

Abstract

This study investigates how the application of reward and punishment methods on the learning motivation of class XII.4 Islamic Religious Education students at SMA Negeri 11 Wajo. The reward method, in the form of praise and gifts, is given as an appreciation for learning efforts and achievements. The punishment method, which is educational in nature, is applied as a consequence of irresponsible behavior, not as a punishment that is detrimental. The results of the study showed a significant increase in student learning motivation after the method was implemented. This can be seen from the increase in student enthusiasm and enthusiasm for learning. Based on the questionnaire data, student learning motivation increased from 56.67% (pre-cycle) to 61.35% (cycle I) and 75.94% (cycle II). In conclusion, the reward and punishment method has proven effective in increasing student learning motivation in the subject of Islamic Religious Education in class XII.4 SMA Negeri 11 Wajo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirudin, A., Nurlaeli, A., & Muzaki, I. A. (2020). Pengaruh Metode Reward and Punishment Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Bidang Studi Pendidikan Agama Islam (Studi Kasus Di Sdit Tahfizh Qur’an Al-Jabar Karawang). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 7(2), 140–149. https://doi.org/10.17509/t.v7i2.26102

Aryati, A. (2023). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Bumi Aksara.

Darmayanti, I., Arcanita, R., & Siswanto, S. (2020). Implementasi Metode Hadiah Dan Hukuman Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 20–38. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.110

Firdaus, F. (2020). Esensi Reward dan Punishment dalam Diskursus Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 19–29. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4882

Harefa, A. T., & Lase, B. P. (2024). Peran Pendidikan dalam Mengurangi Stigma dan Diskriminasi terhadap Siswa dari Kelompok Minoritas Sosial. Journal of Education Research, 5(4), 4288–4294. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1479

Hawa, S. (2024). Implementasi Metode Reward And Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di MIN 2 Karimun. Jurnal Mumtaz, 4(1), 1–9. https://e-journal.mumtaz.ac.id/index.php/mumtaz/article/view/157

Indonesia, R. (2018). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Kresna Bina Insan Prima.

Kasrina, E. (2023). Metode Reward dan Punishment : Solusi Tepat dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 7(1), 97–109. https://doi.org/10.30762/ed.v7i1.978

Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. In Pusat kurikulum dan Pembelajaran.

Khairiah. (2020). Kinerja Guru dalam Perspektif Budaya Organisasi, Kepemimpinan dan Motivasi Kerja. Zigie Utama.

Nurlaila, N., Deliani, N., & Batubara, J. (2023). Penerapan Reward dan Punishment dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 104–114.

Rahanyamtel, A., & Sunatar, B. (2024). Peran Guru Tahfidz Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Muraja’ah Hafalan Al-Qur’an Pada Siswa Kelas IX SMP Islam Terpadu (IT) As-Salam Fakfak. Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 8(1), 85–100. https://doi.org/10.47945/transformasi.v8i1.1639

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rusman, A. (2020). Filsafat Pendidikan Islam. CV. Pustaka Learning Center.

Syihbudi, R., Nurlaelah, N., & Ismail, M. (2024). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Peserta Didik. Mujaddid: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Islam, 2(1), 78–90. http://dx.doi.org/10.33096/mujaddid.v2i1.795

Ummya, F. (2023). Penerapan Reward dan Punishment dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal As-Said, 3(1), 61–70. http://e-journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/148

Published
2025-06-14
How to Cite
Damayanti, R., Rosmiati, R., Nengsih, R., Bunyamin, A., & Azhar, M. (2025). Penerapan Metode Reward dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di SMAN 11 Wajo. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 17(1), 304-312. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v17i1.3861