Efektivitas Metode Demontrasi Dalam Meningkatkan Pemahaman Tata Cara Shalat Santri

  • Khairil Syam Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Ainani Hermansyah Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Qurrata Ayyun Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Nurul Khatimah Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Rani Rahmadani Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Danial Danial Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Syarifuddin Syarifuddin Universitas Islam Ahmad Dahlan, Indonesia
Keywords: Effectiveness, Method, Demonstration, Prayer

Abstract

This study aims to improve students' understanding of the procedures for performing prayers through the application of the demonstration method in class BP 1 at RQS Qudwatun Hasanah. This research is a Classroom Action Research (CAR) using a qualitative descriptive method. Data collection techniques include observation, tests, and documentation. The study was conducted in one cycle consisting of four stages: planning, action implementation, observation, and reflection. The results of the study showed a significant improvement in students' understanding after the implementation of the demonstration method. Students' understanding scores in the pre-cycle were 55.34%, categorized as poor, which increased to 88.86% in cycle I, categorized as very good. The N-gain calculation reached 0.75, indicating a high improvement level. Based on these findings, it can be concluded that the demonstration method is effective in improving students' understanding of the procedures for performing prayers in the Islamic Education subject at RQS Qudwatun Hasanah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Chafidut Tamam, & Abdul Muhid. (2022). Efektivitas Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran Ubudiyah Untuk Meningkatkan Religiusitas Siswa: Literature Review. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 10(1), 39–60. https://doi.org/10.52185/kariman.v10i1.195

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Cecep, C., Thosin Waskita, D., & Sabilah, N. (2022). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi. Jurnal Tahsinia, 3(1), 63–70. https://doi.org/10.57171/jt.v3i1.313

Dewanti, R., & Fajriwati, A. (2020). Metode Demonstrasi Dalam Peningkatan Pembelajaran Fiqih. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(1), 88–98.

Endayani, T., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158.

Hermanto, Y., & Fairuz, T. (2022). Implementasi Metode Demoonstrasi dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik dalam Pembelajaran Fiqih Tata Cara Shalat Kelas VII MTS Ismailiyah Aek Loba. Murabbi: Jurnal Ilmiah Dalam Bidang Pendidikan, 5(2), 19. https://www.ejournal.stitalhikmah-tt.ac.id/index.php/murabbi/article/view/109/108

Hidayat, M. A., Arcanita, R., & Indrawari, K. (2022). Efektivitas Penerapan Metode Ceramah dan Demonstrasi pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Penyelenggaraan Shalat Jenazah di SMAN 1 Kota …. http://e-theses.iaincurup.ac.id/1926/

Isra, I. (2023). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Sholat Lima Waktu Pada Siswa Kelas VII A MTsN 2 Konawe Kepulauan. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 3(2), 44-54.

Rajuli. (2022). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Salat Berjamaah Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 8 Palangka Raya. 1, 21–29.

Raujan, Z. (2021). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Fiqih di Era New Normal MTsN Meukek Kabupaten Aceh Selatan (Skripsi, UIN Ar-Raniry).

Risdawati, A. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PAI Melalui Permainan Ice Breaking Kelas X IPS 1 SMA Negeri 10 Sinjai (Skripsi, Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai).

Sa’idah, I., Anam, K., Zahroh, F., & Febriansyah, M. I. (2023). Bimbingan Belajar Metode Demonstrasi Sebagai Upaya Meningkatkan Kecakapan Beribadah Pada Anak Di Desa Tentenan Barat Pamekasan. Jurnal Pengabdian Pedagogika, 2(1), 29-40.

Shiddiq, A., & Habibullah, A. H. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Praktek Sholat melalui Metode Demonstrasi di MA Intisyarul Ulum. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(1), 223-233.

Siregar, J. (2024). Implementasi Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran PAI. Pedagogik: Jurnal Pendidikan dan Riset, 2(3), 417-423.

Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845

Yuni Rachmawati, K., Nihayatul F, N., Fatimah, S., & Subarkah, I. (2022). Upaya peningkatan kemamuan praktik sholat wajib melalui metode demonstrasi. Jurnal Tarbi, Vol 1(2)(55), 108–117.

Published
2024-12-31
How to Cite
Syam, K., Hermansyah, A., Ayyun, Q., Khatimah, N., Rahmadani, R., Danial, D., & Syarifuddin, S. (2024). Efektivitas Metode Demontrasi Dalam Meningkatkan Pemahaman Tata Cara Shalat Santri. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(2), 458-466. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i2.3476