Pengaruh Supervisi Akademik Berbasis AVOS dan Tindak Lanjut Pasca Supervisi terhadap Kualitas Pembelajaran

  • Ali Mustopa Yakub Simbolon UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
  • Supratman Zakir UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
Keywords: AVOS-based Academic Supervision, Post-Supervision Follow-up, Learning Quality

Abstract

The quality of education at MTI Canduang faces several challenges, with 40 out of 92 teachers not fully aligned in terms of their educational qualifications and the subjects they teach. Additionally, 60% of teachers demonstrate effective teaching skills, 40% exhibit high motivation in the learning process, such as engaging in interactive discussions and providing constructive feedback, and 36% actively utilize technology in teaching, including digital presentations and instructional videos. This study aims to analyze the influence of AVOS-based Academic Supervision and Post-Supervision Follow-Up on the Quality of Education in Islamic Boarding Schools across Agam Regency. The research employs a quantitative approach with a correlational design, using questionnaires as the primary data collection instrument. The findings reveal: 1) AVOS-based Academic Supervision has a correlation with the Quality of Education (r = 0.542, p = 0.000). 2) Post-Supervision Follow-Up significantly affects the Quality of Education (r = 0.595, p = 0.000). 3) AVOS-based Academic Supervision and Post-Supervision Follow-Up collectively influence the Quality of Education. Simultaneous ANOVA testing indicates that F calculated (24.399) > F table (3.10) with a significance level of 0.000 < 0.05. These results underscore the critical role of supervision and follow-up actions in enhancing educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhmad, F. A. P., & Azzam, F. (2022). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI SD di Kecamatan Tambun Selatan. Parameter, 7(1), 26–40.

Asmarani, A., Susi Purwanti, & Suryawahyuni Latief. (2022). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pelaksanaan Supervisi Pembelajaran Di SMP. Edutainment : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 9(2), 83–91.

Asmarni, T. (n.d.). Pengaruh Reinfocement Pasca Supervisi Akademik oleh Kepala Madrasah dan Kecerdasan Emosional Guru terhadap Kinerja Guru MTsN Se Kabupaten Limapuluh Kota. 5(1), 850–857.

Asmarni, T., & Supriadi, S. (2024). Pengaruh Reinfocement Pasca Supervisi Akademik oleh Kepala Madrasah dan Kecerdasan Emosional Guru Terhadap Kinerja Guru MTsN Se Kabupaten Limapuluh Kota. Journal of Education Research, 5(1), 850–857.

Asri, R. W., Ilmi, D., Mulia, E., Simbolon, A. M. Y., Syafitri, A., & Pilbahri, S. (2024). Implementasi Program Pendidikan Karakter Model AIA KAWA di Kelas VI SDS Al-Azhar Bukittinggi. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(1), 33–46.

Astari, D. (2017). Pengaruh supervisi akademik kepala sekolah terhadap kualitas pembelajaran di smk negeri 3 kota tangerang selatan. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2017.

Dibyantoro, S. S. (2017). Manajemen supervisi akademik untuk meningkatkan kinerja guru mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesehatan SMK di Kecamatan Sewon Kabupaten Bantul. Utile: Jurnal Kependidikan, 3(2), 126–137.

Fauzi, M. A. N., Sukamto, S., Sidabutar, J., & Iriantara, Y. (2023). Tindak Lanjut Penilaian Kinerja Kepala Sekolah Pada Komponen Kualitas Supervisi Pembelajaran. QUALITY, 11(2), 161–180.

Gumiarta, I. W. (2019). Evaluasi Proses Pembelajaran dan Tindak Lanjut Pelaksanaan Proses Pembelajaran. Journal of Education Action Research, 3(4), 352–358.

Istianah, I. (2019). Implementasi Program Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SMAN 1 Cikarang Utara Dan Man Kabupaten Bekasi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 26(1), 72–87.

Lalupanda, E. M. (2019). Implementasi supervisi akademik untuk meningkatkan mutu guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 62–72.

Mailani, I., & Nazir, M. (2023). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Profesionalitas Guru Terhadap Kualitas Pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(4), 1061–1076.

Mashudi, F. (2018). Panduan Praktis Evaluasi Dan Supervisi Bimbingan Konseling. Diva Press.

Masturo, M. (2023). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Komitmen Guru Terhadap Kinerja Guru Dalam Pembelajaran (Di SDN Gugus Satu Kecamatan Rawas Ulu). Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 17(2).

Mediatati, N., & Jati, D. H. P. (2022). Supervisi Kepala Sekolah: Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 422–431.

Messi, M., Sari, W. A., Sari, W. A., Murniyati, M., & Murniyati, M. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Nurani, D. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Kemampuan Profesional Guru Terhadap Mutu Proses Pembelajaran (Studi Kasus Di Sekolah Dasar Kecamatan Cikoneng, Ciamis). Jurnal Wahana Pendidikan, 8(2), 211.

Pagga, P. (2020). Peranan Supervisi Pendidikan. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 6(1), 112–119.

Putri, I. A. (2023). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Astanaanyar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Qamaruzzaman, M., Setiawan, E., Hanifah, E., Chairiyah, S. S., & Warman, W. (2024). Implementasi supervisi akademik berbasis digital. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 141–151.

Ridha, A., Junaidi, J., Yakub, A. M., Harbes, B., & Huida, T. H. T. (2023). The Effect of Principal Supervision on Teacher Performance at Prof Dr Hamka Maninjau Islamic Boarding School. GIC Proceeding, 1, 1–7.

Simbolon, A. M. Y., Sesmiarni, Z., Yanti, I., Syafitri, A., & Devi, I. (2023). Digital Leadership: Realizing Technology Integration In Learning At Elementary School 21 Pilubang, Agam Regency. Proceedings of Imam Bonjol International Conference on Islamic Education, 156–168.

Suprianto, M. E., & Imron, A. (2023). Supervisi Akademik Online: Analisis Kekuatan Dan Kelemahan Dalam Pembinaan Lanjut Guru Untuk Meningkatkan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 16(2), 100–114.

Susilawati, S. (2023). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Supervisi Kunjungan Kelas Dan Pendampingan Di SD Negeri 42 Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Guru, 4(3).

Syahril, S., Rifma, R., & Fitria, E. (2022). Pemanfaatan CCTV Audio Visual Online Supervisi (AVOS) dalam Meningkatkan Pelaksanaan Supervisi Pendidikan di MAN 1 kota Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2154–2161.

Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-teori belajar dan Model-model pembelajaran. Puri cipta media.

Yusuf, M., Abdullah, J., & Hasan, M. (2022). Supervisi Akademik Kepala Sekolah SMA Negeri Di Kota Ternate. EDUKASI, 20(1), 126–131.

Zakir, S. (2016). Modernisasi Administrasi Usaha Kecil Menengah (Ukm) Melalui Pemanfaatan Sistem Informasi. Jambi International Seminar on Education, 1(1).

Published
2024-12-29
How to Cite
Simbolon, A. M. Y., & Zakir, S. (2024). Pengaruh Supervisi Akademik Berbasis AVOS dan Tindak Lanjut Pasca Supervisi terhadap Kualitas Pembelajaran . Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(2), 403-414. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i2.3461