Positivisme Sebagai Era Baru Filsafat dan Pengaruhnya Dalam Kajian Sosial Islam
Abstract
This study discusses positivism as one of the important milestones in the history of modern philosophy and its influence on the development of social sciences, especially in the context of Islamic social studies. Positivism, pioneered by Auguste Comte, emphasizes the importance of an empiricism-based scientific approach to understanding reality. This philosophy shifts the paradigm from a metaphysical approach to observing and verifying measurable facts. The influence of positivism in social sciences is seen in the development of systematic and data-oriented research methods. In Islamic social studies, the positivistic approach presents opportunities and challenges. On the one hand, it enriches research methodology by encouraging the use of empirical data. On the other hand, it clashes with Islamic epistemology which integrates revelation and reason as sources of knowledge. This study concludes that the positivistic approach can be critically adopted in Islamic social studies. Combining empirical methods with Islamic normative values is needed to create a more holistic social analysis. Thus, positivism, although limited to the empirical dimension, remains relevant if used wisely within the framework of the Islamic paradigm.
Downloads
References
Alfiah A.H. M. 2014. Pendekatan Ilmiah Positivistik Dalam Studi Islam. UIN Maulana Malik Ibrahim. Sekolah Pascasarjana. Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Batu, Malang. https://www. academia.edu/8163330/Pendekatan_Ilmiah_Positivistik_Dalam_Studi_Islam?
Arifin, L. M. S. (2020). Filsafat Positivisme Aguste Comte Dan Relevansinya Dengan Ilmu-Ilmu Keislaman. Interaktif: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 12(2), 127-144.
Comte, A. (2000). The Positive Philosophy. Terjemahan Inggris oleh Harriet Martineau. Batoche Books. Kitchener. London George Bell & Sons.
Efendi, A. (2021). Apa Itu Positivisme, Sebuah Teori Sosiologi Auguste Comte. https://tirto.id/apa-itu-positivisme-sebuah-teori-sosiologi-auguste-comte-giiV. Diunduh tanggal 13 Desember 2024.
Ega, E. F., Winata, G., Nurhasanah, M. A., Triansyah, A., & Marwah, M. R. (2022). Pengaruh Pemikiran Filsafat Aliran Positivisme Terhadap Pembaharuan Sistem Hukum Di Indonesia. Praxis: Jurnal Filsafat Terapan, 1(01). https://doi.org/10.11111/praxis.xxxxxxx
Faizah, E. N. & Kusen. (2023). Esoterisme Dan Seni Perspektif Seyyed Hossein Nasr.Paradigma: Jurnal Kalam dan Filsafat. 5(2).172-195. DOI: 10.15408/paradigma.v5i02.31860
Giyanto. (2009). Melawan Positivisme. Jurnal Kebebasan: Akal dan Kehendak. Volume III, Edisi No. 70, Tanggal 22 Maret 2009. https://www.academia.edu/1176707/Melawan_Positivisme
Haikal, M. F., Alawiyah, R., & Parhan, M. (2024). Tantangan dan Peluang Positivisme dan Kritisisme dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1418-1428.https://doi.org/10.53299/jppi.v4i4.774.
Johannis S.. (2013). Filasafat Ilmu. Penerbit Charista. Yogyakarta.
Karmillah, I. (2020). Filsafat Positivisme dan Pendidikan Islam di Indonesia. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173-183.
Liliweri, A. (2022). Filsafat Ilmu. Jakarta: Kencana.
Mayadah, U. (2020). Positivisme Auguste Comte. Paradigma: Jurnal Kalam dan Filsafat. 2(1).1-12.
Nainggolan, R.V. & Hery B.Y. (2023). Pengaruh Filsafat Positivisme terhadap Perkembangan Ilmu Pengetahuan Modern: Perspektif Epistemologis dan Implikasi Teologis. Jurnal Pentakosta Indonesia. 3(3).
Nata, A. (2013). Metodologi Studi Islam. Jakarta: Rajawali Press.
Oktavia1, Y., Fitrisia, A., & Fatimah, S. Rekontruktif: Kritik Terhadap Positivisme dalam Filsafat Ilmu dan Relevansinya untuk Perkembangan Studi Administrasi Publik Jurnal Filsafat Indonesia, Vol 7 No 2 Tahun 2024.
Rossi Iskandar. (2020). Filsafat Ilmu. Modul Tahap-tahap Perkembangan dan Sumber Pengetahuan Manusia. Modul Program Studi Pendidikan Dasar. Universitas Trilogi. https://info.trilogi.ac.id/repository/assets/uploads/PGSD/317f9-modul-filsafat-ilmu-.pdf.
Sundaro, H. (2022). Positivisme Dan Post Positivisme: Refleksi Atas Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Perencanaan Kota Dalam Tinjauan Filsafat Ilmu Dan Metodologi Penelitian. Jurnal Modul, 22(1), 21-30.
Ulpah, U., Irawan, Priatna, T., Mabruri, TAK., & Muhtadin. (2024). Pengaruh Filsafat Positivisme Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah. https://doi.org/10.59059/ mutiara.v2i2.1092
Wikipedia. https://id.wikipedia.org/wiki/Positivisme. Diunduh tanggal 8 Desember 2024.
Copyright (c) 2024 Priatna Agus Setiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.