Pengembangan Penilaian Pembelajaran PAI Berbasis Kecerdasan Buatan: Peluang dan Tantangan di MTs Durul Jazil

  • Anas Sofyan Institut Agama Islam Negeri Pontianak
  • Salito Salito Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Darul Ulum Kubu Raya
Keywords: Learning Assessment, PAI, Artificial Intelligence, Opportunities and Challenges

Abstract

Islamic Religious Education (PAI) plays a vital role in shaping students' character and morals in Indonesia. In the digital era, artificial intelligence (AI) emerges as a potential tool to enhance the effectiveness of PAI learning assessments. This study aims to develop AI-based assessments for PAI at MTs Darul Jazil and explore the opportunities and challenges in its implementation. Using a qualitative descriptive approach, the research highlights AI's ability to provide objective, rapid data analysis, improving evaluation efficiency, reducing grading time, and delivering personalized feedback. These advantages support a more responsive and adaptive curriculum tailored to individual student needs and evolving educational demands. However, significant challenges include ethical concerns, data privacy issues, technological readiness, and educators' proficiency in AI usage. Addressing these requires targeted teacher training, robust ethical and privacy policies, and investment in reliable technological infrastructure. A comprehensive strategy enables MTs Darul Jazil to leverage AI, enhance education quality, and foster an effective and efficient learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adedo, E., & Deriwanto, D. (2024). Perkembangan Media Digital dan Pemanfaatannya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Doctoral Dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup.

Alamin, Z. (2023). Peningkatan Pendidikan Islam Melalui Pemanfaatan Platform Edukasi Berbasis Kecerdasan Buatan. Kreatif: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 21(1), 14–22.

Annisa, N., Nurdin, N., & Syahid, A. (2024). Integrasi Teknologi dan Kecerdasan Buatan Manusia dalam Menigkatkan Pendidikan Islam. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES), 3(1), 316–322.

Bainar. (2024). Peluang dan Tantangan Digitalisasi Bagi Pendidikan Agama Islam. Baitul Hikmah: Jurnal Ilmiah Keislaman, 2(2), 74–80.

Binanto, I. (2020). Implementasi Penilaian Pembelajaran PAI melalui Computer Based Test di SMK Negeri 7 Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 4(2).

Bungawati, B. (2022). Peluang dan tantangan kurikulum merdeka belajar menuju era society 5.0. Jurnal Pendidikan, 31(3), 381–388.

Fadhilah, U., & Lizawati, L. (2023). Pengaruh Media Online Google Classroom Terhadap Kepuasan Mahasiswa Keperawatan dalam Perkuliahan Bahasa Inggris. J-LELC: Journal of Language Education, Linguistics, and Culture, 3(2), 122–128.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

fajirah Lubis, I., Az-Zahra, F., Tanjung, L. H. F., Firmansyah, R., & Gunawan, I. (2024). Analisis Implementasi Keamanan Sistem Informasi pada SMA Swasta Kartika 1-4. Jurnal Penelitian Ilmu Komputer, 2(2), 45–51.

Hakeu, F., & Djahuno, R. (2024). Transformasi Artificial Intelligence dalam Konteks Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MTs Terpadu Al-Azhfar Gorontalo Utara. Tarqiyah: Journal of Islamic Education, 2(1), 11–23.

Hartono, B. (2024). Teknologi Kecerdasan Buatan dan Pentingnya Beradaptasi dalam Cara Belajar. Buletin Edukasi Indonesia, 3(2), 80–86.

Kushariyadi, Kushariyadi, et al. (2024). Artificial Intelligence: Dinamika Perkembangan AI Beserta Penerapannya. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Labobar, J., & Malatuny, Y. G. (2024). Artificial Intelligence: Tantangan Dalam Pembelajaran Kewarganegaraan. Civics Education and Social Science Journal (CESSJ), 6(1), 39–50.

Mahesa, F. (2024). Kecerdasan Buatan Dalam Pendidikan: Peluang Dan Tantangan Pemanfaatannya Untuk Personalisasi Pembelajaran. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(6), 146–152.

Majid. A. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Penerbit Aksara Timur.

Mantara, R. (2024). Kecerdasan Buatan Dalam Pengembangan Sistem Komputer yang Biasanya Memerlukan Kecerdasan Manusia. Urnal Informatika Multi, 2(4), 144–151.

Misbah, W. A., & Mariyam, S. (2024). Urgensi Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas VIII di SMP Alfa Sanah Cisauk. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 1(4), 38–47.

Mu’minah, I. H., & Gaffar, A. A. (2020). Pemanfaatan E-Learning Berbasis Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2, 800–816.

Oktavianus, A. J. E., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence pada Pembelajaran dan Asesmen di Era Digitalisasi. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 5(2), 437–486.

Parnawi, A., & Ridho, D. A. A. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral Dan Etika Siswa Di Smk Negeri 4 Batam. Berajah Journal, 3(1), 167–178.

Rahmawati, S. N. E., Hasanah, M., Rohmah, A., Pratama, R. A. P., & Anshori, M. I. (2023). Privasi dan etika dalam manajemen sumber daya manusia digital. Lokawati: Jurnal Penelitian Manajemen Dan Inovasi Riset, 1(6), 01–23.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rohman, A. (2021). Panduan Praktis Pembelajaran Daring dengan Google Classroom dan Google Meet. Elex Media Komputindo.

Soegiarto, Ita, et al. (2023). Inovasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Artificial Intelligences (AI) Pada Sekolah Kedinasan Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Society 5. O. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 10546–10555.

Sutarto, S. (2022). Pengembangan Sistem Evaluasi Pendidikan Agama Islam Berbasis Information Technology (It). Berajah Journal, 2(3), 719–730.

Wardani, Febri Pramudya, et al. (2024). The Evolution of Education in the Singularity Era: Facing the Opportunities and Challenges of Future Technologies. Indonesian Journal of Economic & Management Sciences, 2(4), 687–702.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.

Wibowo, M. U., & Ariany, R. L. (2024). Dampak Kecerdasan Buatan dalam Penilaian dan Evaluasi Hasil Pembelajaran Siswa. Gunung Djati Conference Series, 40, 40–51

Published
2024-12-19
How to Cite
Anas Sofyan, & Salito, S. (2024). Pengembangan Penilaian Pembelajaran PAI Berbasis Kecerdasan Buatan: Peluang dan Tantangan di MTs Durul Jazil. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(2), 236-243. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i2.3290