Penerapan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Penguatan P5 Dalam Meningkatkan Keahlian Bernalar Kritis Siswa

  • Titin Sunaryati Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Maria Sentana Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Marissa Eva Listiani Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Ardini Apriliani Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Mawar Septiani Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
Keywords: Citizenship Education Learning, Strengthening Pancasila Student Profile (P5), Critical Thinking

Abstract

This investigation conducted a comprehensive Literature Review from multiple sources like scientific publications, books, and studies that analyze the effectiveness of PPKn learning through enhanced P5's role is to enhance the critical thinking abilities of elementary school students. Through the lens of critical theory various empirical investigations, this investigation revealed consistent trends, patterns, and findings regarding the effectiveness of P5. The findings of the investigation indicate that P5 has the potential to be a powerful base for creating. its effectiveness in inspiring students to think critically, but its success is primarily based on the innovative design of learning assistance from the school's environment, and active participation by students. This investigation suggests that it's necessary to additional research to investigate the potential of P5 in a larger learning context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaika B. K. (2020). Menyorot Kebijakan Merdeka Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ardhiya, A. , A. R. , R. K. L. , K. S. , I. S. ,. (2022). Peran Konselor Dalam Mewujudkan Pendidikan Berkualitas Menuju SDGS 2030. (2022). International Conference on Islamic Guidance and Counseling, 2, 176-187. https://conference.uin-suka.ac.id/index.php/icigc/article/view/692

Devi, M. Y. ., Desyandri, D., & Murni, I. . (2022). Pendidikan dan Pendidikan Dasar, Kajian Ontology, Epistimologi,dan Aksiologi Serta Perannya di Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10798–10802. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4141

Dewi, D. A. Geovany, S. N, Syalwa P. C. A. (2022). Analisis pemahaman mahasiswa PGSD UPI CIBIRU dalam mata kuliah pembelajaran PKN disekolah dasar. 8 (1), 15-28. DOI: http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i1.3354

Khairunnisa, A. A., Isrokatun, I., & Sunaengsih, C. (2024). Studi Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Meningkatkan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 242–250. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i1.7828

Fitria, M. R. (2022). Meningkatkan kemampuan bernalar kritis sis melalui metode kasus OIDDE berbantuan studi kasus pada mata kuliah pendidikan pancasila. Jurnal Ilmiah pendidikan pancasila dan kewarnegaraan. 7(1)179-188. Doi:http://dx.doi.org/10.17977/um019v7i1p179-188

Jamaludin, J., Alanur S, S.N., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas.

Juraidah, J., & Hartoyo, A. (2022). Peran Guru Dalam Menumbuhkembangkan Kemandirnan Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar.

Afandi, Muhamad. (2019). Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan melalui model pembelajaran kooperatif tipe stad MI Muhammadiyah Tanjung Inten. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. 6(1), hlm 2

Muttaqin, M., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43-54. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.342

Pertiwi, A. D. ., Nurfatimah, S. A. ., & Hasna, S. . (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3780

Sakman. (2016). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi Dalam Mencegah Degradasi Moral. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/3198

Sumario, N. , I. N. (2023). Pendidikan Kewarnegaraan “Sudy kepustakaan dan Kajian Dasar”. Bandung. CV. Widina Media Utama

Suprapti, S. (2023). Aktualisasi Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek di Sekolah Penggerak.

Widodo, S., & Wardani, R. (2020, September 30). Mengajarkan Keterampilan Abad 21 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking and Problem Solving, Creativity and Innovation) di Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 185-197. https://doi.org/https://doi.org/10.69896/modeling.v7i2.665

Published
2024-12-30
How to Cite
Sunaryati, T., Sentana, M., Listiani, M. E., Apriliani, A., & Septiani, M. (2024). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Penguatan P5 Dalam Meningkatkan Keahlian Bernalar Kritis Siswa. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(2), 292-297. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i2.3265