Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMPN 7 Sinjai

  • Fahmita Sari Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
  • Nurfiana Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
  • Faiza Fadiyah Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
  • Nurjannah Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
  • Anggy Heriyanti Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
Keywords: Diagnosis, Social Arithmetic

Abstract

The purpose of this study was to determine students' learning difficulties in social arithmetic material in terms of structured knowledge. The subjects of this study were two seventh grade students with the lowest scores at SMP Negeri 7 Sinjai. This research method is a qualitative research with a case study approach. Data collection techniques used are observation, diagnostic tests, interviews, and documentation. The results of this study indicate that there are four types of learning difficulties, namely (1) students do not write down what is known and asked in the problem (2) students have difficulty identifying arithmetic operations according to what is asked; (3) reflected in the student's error in determining the formula; (4) students' difficulties in the calculation process. This shows that students cannot apply the formula correctly. Students also have no conclusions that can be drawn from the answers to the problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alang, H. M. S. (2015). Urgensi Diagnosis dalam Mengatasi Kesulitan Belajar. Al-Irsyad Al-Nafs : Jurnal Bimbingan Dan Penyuluhan Islam, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.24252/AIAN.V2N1A1

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.78

Andini, R. (2015). Indentifikasi Kesulitan siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Papar dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Universitas Nusantara Persatuan Guru Republik Indonesia Unp Kediri.

Arifin, M. F. (2020). Kesulitan Belajar Siswa dan Penanganannya pada Pembelajaran Matematika SD/MI. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5).

Astuti, M., Handayani, T., & Ardilah, N. (2019). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Munawariyah Palembang. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 5(1), h. 5-18. https://doi.org/10.19109/JIP.V5I1.3284

Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). IDENTIFIKASI KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL ARITMATIKA SOSIAL. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 17–26. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/teorema/article/view/3036

Fatimah, A. T., & Zakiah, N. E. (2018). Kelancaran Prosedural Matematis Dalam Pemecahan Masalah Konteks Pemasaran. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matetamtika, 3(2), h. 141-150.

Fitri, N. M. A., Adikasiwi, A. G., & Utami, M. R. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 1(1a), h. 295-302.

Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh strategi belajar aktif sortir kartu terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 03(02), 362–370.

Ismail. (2016). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aktif Di Sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1), 30–43.

Ma’rifah, D. R. (2017). Diagnosis Kesulitan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3(1), h. 88-94.

Nuraeni, R., Ardiansyah, S. G., & Zanthy, L. S. (2020). Permasalahan Matematika Aritmatika Sosial Dalam Bentuk Cerita: Bagaimana Deskripsi Kesalahan-Kesalahan Jawaban Siswa? Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 61–68.

Nurjannah, N. (2019). Eksplorasi Metakognisi Terhadap Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 78. https://doi.org/10.24252/auladuna.v6i1a9.2019

Nurjannah, N., Danial, D., & Fitriani, F. (2019). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Negatif. DIDAKTIKA: Jurnal Kependidikan, 3(1), 68–79.

Nurjannah, N., Nurhaliza, N., Irmawati, E., & Ismunandar, A. A. (2020). Pembelajaran matematika berbasis etnomatika Di Taman Purbakala Batu Pake Gojeng Kabupaten sinjai. Mega: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 62–74. e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/mega mega.jpmat@unmuhkupang.ac.id

Parnawi, A. (2019). Psikologi Belajar. Deepublish.

Santoso, N. H., Susanto, H. P., & Meifiani, N. I. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa Dalam Penyelesaian Soal Aritmatika Sosial. Doctoral Dissertation, STKIP PGRI PACITAN. http://repository.stkippacitan.ac.id

Ulfa, M. (2019). Strategi Preview , Question , Read , Reflect , Recite , Review (PQ4R) Pada Pemahaman Konsep Matematika. Mathema Journal, 1(1), 48–55.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 20–26.

Published
2023-05-22
How to Cite
Sari, F., Nurfiana, Fadiyah, F., Nurjannah, & Heriyanti, A. (2023). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMPN 7 Sinjai. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 2, 23-31. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v2i0.1838