Analysis of the Algebraic Reasoning Ability of State Madrasah Tsanawiyah Students in Solving Mathematical Problems based on Cognitive Style
Abstract
This article aims to describe the algebraic reasoning abilities of state Islamic boarding school students in solving mathematical problems based on a reflective and impulsive style. This research uses a qualitative type because it observes and narrates the phenomena and symptoms that students have. The triangulation used is technical triangulation through interviews, observations, and documents such as cognitive tests (MFFT) and algebraic reasoning material tests. The interviews used are structured based on indicators of algebraic reasoning, namely understanding problems, making generalizations, creating general forms or formulas, and solving problems or carrying out general forms. The results show that students with a reflective cognitive style can understand arithmetic sequences and series material well, carry out generalizations by generating letter symbols and making standard formulas, and carry out calculations correctly and provide conclusions. This is different from impulsive cognitive students, students tend not to come up with letter symbols when making generalizations, students immediately use ready-made formulas and carry out calculations with correct results, and do not provide conclusions
Downloads
References
Ahmad Yusuf Abdurrohman, & Mukh Nursikin. (2023). Perkembangan Madrasah dan Perannya dalam Pendidikan Akhlak. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 6(2), 226–242. https://doi.org/10.54396/saliha.v6i2.771.
Anwar, H.(2017). Hasil Belajar Barisan dan Deret Aritmatika Melalui Pembelajaran Skrip Kooperatif. Jurnal Penelitian Tindakan dan Pendidikan (Vol. 3, Issue 2).
Amelia Nurjanah, D., Widiyanti, C., Sabrina Putri, A., Amelia Hapipah, F., Yani Gulo, H., Sunaryani, R., Ahmad Syahputra, S., & Rizqi Pratiwi, S. (2023). Penerapan Materi Barisan Dan Deret Pada Matematika Ekonomi Terhadap Model Petumbuhan Penduduk. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis, dan Akutansi. 1(2), 12530.
Avianti, Y. M., & Ratu, N. (2020). Profil Berpikir Reflektif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Luas Lingkaran Ditinjau dari Perbedaan Kemampuan Matematika Dan Gender. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(2), pp.637-644.
Azhar, E., Saputra, Y., & Nuriadin, I. (2021). Eksplorasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Perbandingan Berdasarkan Kemampuan Matematika. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2129. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.3767.
Berlianto, A. F., & Pembangunan, H. R. P. (2023). Evaluasi Pelaksanaan Asesmen Nasional Berstandar Komputer di Madrasah Ibtidaiyah. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 739–745. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.623.
Fatma, I. Z., & Suwarno, S. (2023). Pengambilan Keputusan dalam Menyelesaikan Soal Pisa Konteks Pribadi: Apakah Siswa Reflektif Lebih Unggul Dari Impulsif? AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1393. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.7007.
Fitriana, D., Suhendra, & Juandi, D. (2023). Self-Efficay Siswa SMA Bergaya Kognitif Pembelajaran Matematika. JuMlahku: Jurnal Matematika Ilmiah, 121-133.
Hayuningrat, S., & Listiawan, T. (2018). Proses Berpikir Siswa dengan Gaya Kognitif Reflektif dalam Memecahkan Masalah Matematika Generalisasi Pola. Jurnal Elemen, 183-196.
Indraswari, N. F., & Zakiyah, S. (2020). Identifikasi Penalaran Aljabar Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Relasi Rekursif Menggunakan Alat Peraga Menara Hanoi Ditinjau dari Gaya Belajar. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan, 565-574.
Ispita, I., Indrayati, H., & Lismareni, N. (2023). Etnomatematika pada Materi Barisan dan Deret Aritmetika Menggunakan Anyaman Tikar untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3203–3210. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2692.
Ramdhani, L., Yuningsih, Y. R., Arwan, dan, kunci, K., Reflektif, B., & Masalah dan Gaya Kognitif, P. (2024). Berpikir Reflektif Siswa SD dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. JPK: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 01(01). https://jurnal.habi.ac.id/index.php/JPK.
Rochika, N. D., & Cintamulya, I. (2017). Analisis Berpikir Kritis Siswa Bergaya Kognitif Reflektif dan Impulsif pada Pelajaran Biologi melalui Model Means Ends Analysis (MEA) Menggunakan Media Visual. Proceeding Biology Conference (pp. 562-566). Surakarta: Jurnal Universitas Sebelas Maret.
Safarudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Innovative, 9680-9694.
Sumartini, T.S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa (Vol. 5, Issue 2).
Layali, N. K., & Masari. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Model Treffinger di SMA. In Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia (Vol. 05, Issue 02). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Nadiyatush Sholihah, Sri Subarinah, Nilza Humaira Salsabila, & Arjudin Arjudin. (2024). Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas VIII Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan MIPA, 14(4), 978–987. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i4.2046
Nurjanah, D. A. (2023). Penerapan Materi Barisan dan Deret pada Matematika Ekonomi terhadap Model Pertumbuhan Penduduk. Muqaddimah, 1-11.
Omeri, N. Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Manajer Pendidikan, 464-468
Ulya, M. F., Sumaji, & Rahayu, R. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 246-255.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2896-2910.
Copyright (c) 2024 Firnanda Pradana Putra, Toni Toni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.