Development Of Numeracy Literacy Through Learning Video On Tiktok Media

  • Putri Maisyarah Ammy Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Ananda Puspita Muhammadiyah University of North Sumatra
  • Zainal Azis Muhammadiyah University of North Sumatra
Keywords: Numeracy Literacy; Learning Videos; TikTok Media

Abstract

This study aims to develop students' numeracy literacy based on learning videos on TikTok, so that students are expected to be more interested in learning and better understand mathematical concepts and be able to apply the material in everyday life. The development model used in this study is R&D (Research and Development). This study involved 33 respondents consisting of 3 validators (2 lecturers and 1 teacher), and 30 students. The results of this study indicate that the development of numeracy literacy based on learning videos on TikTok media has received input from validators and mathematics educators with the category "very valid"

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Ammy, P. M., & Maryanti, I. (2023). Android-Based Media in Course of Mathematics Learning Strategy at Muhammadiyah University of North Sumatra. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif …, 14(2), 228–242. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreano/article/view/39573

Atmazaki, P. D., Ali, N. B. V., Muldian, W., & Dkk. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/wp-content/uploads/2017/08/panduan-gln.pdf

Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media Pebelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam Yang Dikelola Oleh LP2M IAIH NW Lombok Timur, 1(1), 82–93. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alhikmah/article/view/3905

Damanik, S. M., Elfrianto, & Amini. (2023). Efektivitas Pengembangan Budaya Literasi dan Numerasi (Studi di SD 165727) Kota Tebing Tinggi. Jurnal EduTech, 9(2), 265–270. https://doi.org/10.30596/edutech.v9i2.16860

Darwanto, Khasnah, M., & Putri, A. M. (2021). Penguatan Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah (Sebuah Upaya Menghadapi Era Digital dan Disrupsi). Jurnal Eksponen, 11(2), 25–35. https://doi.org/https://doi.org/10.47637/eksponen.v11i2.381

Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 125–129.

Hadiyastama, M. F., Nurwahidin, M., & Yulianti, D. (2022). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia, 1(1), 11–18.

Hasiholan, T. P., Pratami, R., & Wahid, U. (2020). Pemanfaatan Tik Tok Sebagai Media Kampanye Gerakan Cuci Tangan Di Indonesia Untuk Mencegah Covid-19. Metakom: Jurnal Kalian Komunikasi, 4(1), 59–72. https://doi.org/10.36341/cmv.v5i2.1278

Hidayah, I. R., Kusmayadi, T. A., & Fitriana, L. (2021). Minimum Competency Assessment (AKM): An Effort To Photograph Numeracy. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 11(1), 14–20. https://doi.org/10.20961/jmme.v11i1.52742

Inayah, A. N. A., Nagari, G. P., Setiawan, K., & Anisah, N. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi untuk Mengembangkan Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 2(2), 106–113. https://doi.org/https://jim.unindra.ac.id/index.php/himpunan/article/view/6333

Izzatin, M., Kartono, K., Zaenuri, Z., & Dewi, N. R. (2022). Pengembangan Literasi Numerasi Siswa Melalui Soal HOTS. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 630–634. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. (2023). Literasi Membaca, Peringkat Indonesia di PISA 2022. In PISA 2022 dan Pemulihan Pembelajaran Di Indonesia (pp. 1–25). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kunrade, H. T., Sulangi, V. R., & Kaunang, D. F. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Kubus dan Balok dengan Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Geogebra. JTMT: Journal Tadris Matematika, 4(1), 103–122. https://doi.org/10.47435/jtmt.v4i1.1869

Mansyur, M. Z., & Dkk. (2024). Belajar dan Pembelajaran Di Abad 21 (Issue 1). Yayasan Kita Menulis.

OECD. (2023). PISA 2022 Results. In OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (pp. 1–9). OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i-and-ii-country-notes_ed6fbcc5-en/indonesia_c2e1ae0e-en.html

Pebrimireni, D., & Fauziya, D. S. (2024). Analisis Penggunaan Aplikasi TikTok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 169–178. https://journal.aripi.or.id/index.php/Bima/article/view/1040

Rahmana, P. N., Putri N., D. A., & Damariswara, R. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Edukasi Di Era Generasi Z. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 401–410. https://doi.org/10.4324/9781003490548-32

Ramdani, N. S., Hadiapurwa, A., & Nugraha, H. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425–435. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406

Taubah, M. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57–66. https://doi.org/https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/muallim/article/view/2201/1610

Thiagarajan, S., & Dkk. (1976). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. In Journal of School Psychology (Vol. 14, Issue 1). https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2

Wahyuningsih, S. (2021). Modul Literasi Digital Di Sekolah Dasar. In Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Direktorat Jenderal PAUD, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Direktorat Jenderal PAUD, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar.

Yélamos-Guerra, M. S., García-Gámez, M., & Moreno-Ortiz, A. J. (2022). The use of TikTok in higher education as a motivating source for students. Porta Linguarum, 38, 83–98. https://doi.org/10.30827/portalin.vi38.21684

Published
2024-12-30
How to Cite
Ammy, P. M., Puspita, A., & Azis, Z. (2024). Development Of Numeracy Literacy Through Learning Video On Tiktok Media. JTMT: Journal Tadris Matematika, 5(2), 151-159. https://doi.org/10.47435/jtmt.v5i2.3240