Development Of Numeracy Literacy Through Learning Video On Tiktok Media
Abstract
This study aims to develop students' numeracy literacy based on learning videos on TikTok, so that students are expected to be more interested in learning and better understand mathematical concepts and be able to apply the material in everyday life. The development model used in this study is R&D (Research and Development). This study involved 33 respondents consisting of 3 validators (2 lecturers and 1 teacher), and 30 students. The results of this study indicate that the development of numeracy literacy based on learning videos on TikTok media has received input from validators and mathematics educators with the category "very valid"
Downloads
References
Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560
Ammy, P. M., & Maryanti, I. (2023). Android-Based Media in Course of Mathematics Learning Strategy at Muhammadiyah University of North Sumatra. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif …, 14(2), 228–242. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreano/article/view/39573
Atmazaki, P. D., Ali, N. B. V., Muldian, W., & Dkk. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/wp-content/uploads/2017/08/panduan-gln.pdf
Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media Pebelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam Yang Dikelola Oleh LP2M IAIH NW Lombok Timur, 1(1), 82–93. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alhikmah/article/view/3905
Damanik, S. M., Elfrianto, & Amini. (2023). Efektivitas Pengembangan Budaya Literasi dan Numerasi (Studi di SD 165727) Kota Tebing Tinggi. Jurnal EduTech, 9(2), 265–270. https://doi.org/10.30596/edutech.v9i2.16860
Darwanto, Khasnah, M., & Putri, A. M. (2021). Penguatan Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah (Sebuah Upaya Menghadapi Era Digital dan Disrupsi). Jurnal Eksponen, 11(2), 25–35. https://doi.org/https://doi.org/10.47637/eksponen.v11i2.381
Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 125–129.
Hadiyastama, M. F., Nurwahidin, M., & Yulianti, D. (2022). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia, 1(1), 11–18.
Hasiholan, T. P., Pratami, R., & Wahid, U. (2020). Pemanfaatan Tik Tok Sebagai Media Kampanye Gerakan Cuci Tangan Di Indonesia Untuk Mencegah Covid-19. Metakom: Jurnal Kalian Komunikasi, 4(1), 59–72. https://doi.org/10.36341/cmv.v5i2.1278
Hidayah, I. R., Kusmayadi, T. A., & Fitriana, L. (2021). Minimum Competency Assessment (AKM): An Effort To Photograph Numeracy. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 11(1), 14–20. https://doi.org/10.20961/jmme.v11i1.52742
Inayah, A. N. A., Nagari, G. P., Setiawan, K., & Anisah, N. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi untuk Mengembangkan Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 2(2), 106–113. https://doi.org/https://jim.unindra.ac.id/index.php/himpunan/article/view/6333
Izzatin, M., Kartono, K., Zaenuri, Z., & Dewi, N. R. (2022). Pengembangan Literasi Numerasi Siswa Melalui Soal HOTS. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 630–634. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. (2023). Literasi Membaca, Peringkat Indonesia di PISA 2022. In PISA 2022 dan Pemulihan Pembelajaran Di Indonesia (pp. 1–25). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kunrade, H. T., Sulangi, V. R., & Kaunang, D. F. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Kubus dan Balok dengan Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Geogebra. JTMT: Journal Tadris Matematika, 4(1), 103–122. https://doi.org/10.47435/jtmt.v4i1.1869
Mansyur, M. Z., & Dkk. (2024). Belajar dan Pembelajaran Di Abad 21 (Issue 1). Yayasan Kita Menulis.
OECD. (2023). PISA 2022 Results. In OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (pp. 1–9). OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i-and-ii-country-notes_ed6fbcc5-en/indonesia_c2e1ae0e-en.html
Pebrimireni, D., & Fauziya, D. S. (2024). Analisis Penggunaan Aplikasi TikTok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 169–178. https://journal.aripi.or.id/index.php/Bima/article/view/1040
Rahmana, P. N., Putri N., D. A., & Damariswara, R. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Edukasi Di Era Generasi Z. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 401–410. https://doi.org/10.4324/9781003490548-32
Ramdani, N. S., Hadiapurwa, A., & Nugraha, H. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425–435. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406
Taubah, M. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57–66. https://doi.org/https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/muallim/article/view/2201/1610
Thiagarajan, S., & Dkk. (1976). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. In Journal of School Psychology (Vol. 14, Issue 1). https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2
Wahyuningsih, S. (2021). Modul Literasi Digital Di Sekolah Dasar. In Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Direktorat Jenderal PAUD, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Direktorat Jenderal PAUD, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar.
Yélamos-Guerra, M. S., García-Gámez, M., & Moreno-Ortiz, A. J. (2022). The use of TikTok in higher education as a motivating source for students. Porta Linguarum, 38, 83–98. https://doi.org/10.30827/portalin.vi38.21684
Copyright (c) 2024 Putri Maisyarah Ammy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.