Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Matematika

  • Prima Mytra IAI Muhammadiyah Sinjai https://orcid.org/0000-0001-9048-4368
  • Andi Asrafiani Universitas Mulawarman
  • Ahmad Budi STKIP Andi Mattapa Pangkep
  • Hardiana Hardiana Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
  • Irmayanti Irmayanti Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
Keywords: Study, Behavioristik

Abstract

The purpose of this study is to describe the advantages and disadvantages and implementation of Behavioristic learning theory in mathematics learning. The research method used is literature research and conducting studies with Behavioristic learning theorists and using secondary data. The results of the study are as follows: (1) behavioristic learning theory is good for students who are still children or at the elementary and some junior high school levels, (2) this theory is good for use in lessons that require speed, spontaneity, flexibility, etc., (3) simple and easy to apply because they do not pay much attention to elements.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirudin, A., & Widiati, U. (2017). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik untuk Mencapai Pembelajaran Bermakna bagi Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Amsari, D. (2018). Implikasi Teori Belajar E.thorndike (Behavioristik) Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Basicedu, 2(2), 52–60.

Anderman, E. M., & Dawson, H. (2011). Learning with motivation. Dalam Handbook of research on learning and instruction (hlm. 233–256). Routledge.

Andriani, F. (2015). Teori belajar behavioristik dan pandangan islam tentang behavioristik. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan dan Pranata Islam, 6(2), 165–180.

Andriani, K. M., & Wiranata, R. R. S. (2022). Penerapan Teori Belajar Behavioristik BF Skinner dalam Pembelajaran: Studi Analisis Terhadap Artikel Jurnal Terindeks Sinta Tahun 2014-2020. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 78–91.

Aziz, A. N., Rahmatullah, A. S., Makrufi, A. D., & Samsudin, M. (2022). Pembelajaran Online dalam Perspektif Teori Behavioristik. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1285–1298.

Behaviorisme. (2021). Dalam Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas. https://id.wikipedia.org/w/index.php?title=Behaviorisme&oldid=17980293

Darussyamsu, R., Jamna, J., & Marsidin, S. (2020). Pemikiran Behaviorisme dan Implementasinya dalam Pendidikan Biologi. Pedagogi Hayati, 4(2), 97–105.

Dina Amsari. (2018). Implikasi Teori Belajar E.thorndike (Behavioristik) Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Basicedu, 2(2), 52–60.

Edward Lee Thorndike. (2016). Dalam Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas. https://id.wikipedia.org/w/index.php?title=Edward_Lee_Thorndike&oldid=11638532

Haibar, R. A. L. (2021). Implikasi Teori Behavioristik dalam Kegiatan Pembelajaran di Sekolah. 4(1), 15.

Krismanto, A. (2003). Beberapa teknik, model, dan strategi dalam pembelajaran matematika. Yogyakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Muhajirah, M. (2020). Basic of Learning Theory: (Behaviorism, Cognitivism, Constructivism, and Humanism). International Journal of Asian Education, 1(1), 37–42. https://doi.org/10.46966/ijae.v1i1.23

Mulyono, A. (2003). Pendidikan bagi anak berkesulitan belajar. Jakarta: Rineka CiptaMulyono, A.(2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 33339.

Mustofa, G. (2022). THE TEORI CONTIGUITY EDWIN RAY GUTHRIE:(TEORI BELAJAR ALIRAN BEHAVIORISTIK CONTIGUOUS CONDITIONING DAN PENERAPANNYA DALAM PEMBELAJARAN PAI DI SEKOLAH). EMPOWERMENT: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 49–66.

Nahar, N. I. (2016). PENERAPAN TEORI BELAJAR BEHAVIORISTIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN. 1, 11.

Peri, P. G., & Karimah, R. S. (2022). MEMAHAMI TEORI BELAJAR BEHAVIORISTIK DAN IMPLEMENTASI DALAM PEMBELAJARAN. Asaatidzah, 2(1), 90–99.

Pohan, J. E. (2019). Filsafat Pendidikan. Rajawali Pers. https://www.google.com/search?q=Pohan.+J.E.+(2019).+Filsafat+Pendidikan+(Depok).+Rajawali+Pers.&oq=Pohan.+J.E.+(2019).+Filsafat+Pendidikan+(Depok).+Rajawali+Pers.+&aqs=chrome..69i57.3163j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Rahmah, S. (2022). Teori Kognitivisme Serta Aplikasinya Dalam Pembelajaran. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(3), 23–34.

Rusuli, I. (2014). Refleksi teori belajar behavioristik dalam perspektif Islam. Jurnal Pencerahan, 8(1).

Santrock, J. W. (2014). Educational Psychology, 5th ed (H. Bhimasena, Penerj.; 5 ed.). Salemba Humanika.

Santrock, J. W. (2021). Psikologi pendidikan.

Semiun, Y. (2020). Behavioristik: Teori-teori Kepribadian. PT Kanisius.

Shanks, D. R. (1995). The Psychology of Associative Learning. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511623288

Shofiyani, A., Aisa, A., & Sulaikho, S. (2022). Implementasi Teori Belajar Behavioristik di MI Al-Asyari’ah Jombang. Al-Lahjah, 5(2), 22–31.

Siregar, E. N. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran (BOGOR). Ghalia Indonesia.

Staddon, J. E. R. (2014). The new behaviorism (Second edition). Psychology Press, Taylor & Francis Group.

Yeni, E. M., & Marisa, R. (2021). Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Berdasarkan Kurikulum 2013. VARIASI: Majalah Ilmiah Universitas Almuslim, 13(2).

Published
2022-12-08
How to Cite
Mytra, P., Asrafiani, A., Budi, A., Hardiana, H., & Irmayanti, I. (2022). Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Matematika. JTMT: Journal Tadris Matematika, 3(2), 45-54. https://doi.org/10.47435/jtmt.v3i2.1253